Solution Manager

De Tips & Tricks met het aandachtsgebied 'Solution Manager' worden verzorgd door:

Afbeelding

Nieuw: business requirement met fiori app maakt het makkelijk
Maart 2017
In de nieuwe versie 7.2 van SAP Solution Manager is het mogelijk om Business en IT Requirements vast te leggen en te managen. Dit maakt het proces van Requirements to Deployment completer. Change Request Management voorzag al in de volledige cyclus van wijzigingsverzoek tot en met deployment van de change. Inclusief de aansturing van de transporten. Nu is dit dus aan de voorkant uitgebreid met 2 belangrijke stappen, Business en IT Requirment. Het mooie is dat er voor de Business een zeer eenvoudige app is gemaakt om de Requirement in vast te leggen. Een naam, een omschrijving en indien gewenst een bijlage en klaar ben je. Tevens kun je met de app ook vervolgstatussen zetten, zoals valideren, goedkeuren en afkeuren. Hiermee wordt het proces voor de Business echt eenvoudiger gemaakt. Een goede zet. Lees de tip verder voor meer informatie.
Lees verder

Flexibeler omgaan met de project cycle in een implementation project
December 2016
Een tip om een issue waar ChaRM gebruikers in de praktijk tegenaan kunnen lopen, te omzeilen. Zoals we allemaal weten kan je een maintenance cycle in een maintenance project op completed zetten en opnieuw genereren. Dit gebeurt op de georkestreerde momenten maar ook tussentijds als je bijvoorbeeld Logical Components wil aanpassen. Je maakt dan een nieuwe takenlijst. Echter het kan ook gebeuren dat je voor de project cycle in een implementation project ook tussentijds de takenlijst wil aanpassen. Dus nog voordat het project live is. Als je de standaard hebt gevolgd stuit je dan op een muur. Er zitten errors ingebouwd die het afsluiten van je cycle tegenhouden. De actie om de cycle een fase verder te zetten is standaard niet beschikbaar. In deze tip lees je hoe je dit kunt oplossen.
Lees verder

IDOC monitoring en Business Process Monitoring in de praktijk 
September 2016
Stel je wil IDoc monitoring gebruiken, zodat business users proactief kunnen ingrijpen bij IDoc issues, zonder telkens alle in- en outbound queues te controleren. Tevens wil je naast het monitoren van IDocs statussen ook de reporting op Idocs, waarbij de ‘processing time van een IDoc’ als KPI werd gebruikt.
Lees verder 
 

Business Process Monitoring op SAP HANA
juni 2016
Wat is de praktijkervaring met de configuratie van een SAP Solution Manager 7.1 SP13 systeem voor de ondersteuning van een op HANA draaiende SAP omgeving, voorheen op Oracle database? In de uitgebreide tip zetten we alle ervaringen, voorbereidingen en additionele tips voor je op een rij.
Lees verder

System Recommendations: tijd besparen en toch up-to-date willen zijn?
maart 2016
System Recommendations zoekt per technical system de relevante notes overzichtelijk onderverdeeld in: Security Notes, HotNews, Performance Notes, Legal Change Notes en Correction Notes. Kortom, snel zoeken, vinden en uitvoeren vanuit SAP Solution Manager’s System Recommendations i.p.v. uren struinen op SAP Marketplace op zoek naar mogelijk relevante notes.
Lees verder

Business Process Monitoring and Analytics
december 2015
De grootste toegevoegde waarde van Business Process Monitoring and Analytics is dat SAP ruim 750 business KPI’s aanlevert. Deze zijn standaard aanwezig in SAP Solution Manager en zijn erg praktisch. Waar vind je deze 750 business KPI's? Stop maar met zoeken want hier zijn de links.
Lees verder

Scope en Effort Analyzer levert snel inzicht bij geplande Enhancement Pack update
juni 2015
Bij een Enhancement Pack upgrade is een vaak gestelde vraag: Wat is de impact op ons maatwerk en hoeveel moet er getest worden? Deze vragen worden beantwoord met Scope en Effort Analyzer (SEA) in SAP Solution Manager.
Lees verder

Ga snel over naar MAI
maart 2015
SAP heeft in SAP Solution Manager versie 7.1 de monitoring volledig nieuw opgezet. Dit heet Monitoring Alert Infrastructure. Voorheen was de monitoring in SAP Solution Manager opgezet conform CCMS. Deze is ook wel bekend onder transactie RZ70. Graag wil ik u 6 redenen geven waarom u zou moeten overstappen op MAI.
Lees verder

Gebruik best practice voor Solution Documentation
december 2014
Al sinds 2002 is het mogelijk om documentatie van je SAP systemen op te slaan in de 3 lagen processtructuur in SAP Solution Manager. Op termijn, zal in een nieuwe versie van SSM de opzet van business process documentatie verbeteren. Een voor velen lang gekoesterde wens. Om je daar goed op voor te bereiden en de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen, is het aan te bevelen om de best practice voor Solution Documentation van SAP toe te passen.  Deze best practise documenten zijn zeer de moeite waard en zijn te vinden op de SAP Marketplace.
Lees verder

Zet de UPL alvast aan
september 2014
SAP Solution Manager biedt steeds betere functionaliteit om de impact van wijzigingen op het SAP landschap of de processen te bepalen. Zo is het mogelijk om te zien welke bedrijfsprocessen geraakt worden door een nieuw Enhancement Pack van SAP. Of wat te denken van het inzicht in het zinvolle gebruik van maatwerk in SAP. Door de UPL (Usage Procedure Logging) te activeren in SAP Solution Manager kun je op korte termijn deze nieuwe functies gaan gebruiken.
Lees verder

Partners VNSG

Afbeelding

 AfbeeldingAfbeelding