Blog Theo Bolta | A C-Suite wake up call

Van Trends naar Strategie

De jaarwisseling rond 2015-2016 mag gerust rumoerig genoemd worden, zeker gezien de geruchtmakende faillissementen van -ik noem- V&D, DA, Macintosh waaronder Manfield, Invito en Scapino. Retailers van naam die mede door het online shopgedrag van de consument zijn gestruikeld. We zien ook dat de lijst met IT trends gestaag groeit. De lijst met trends is dit jaar eindelozer dan de jaren hiervoor. De vraag is hoe u als directie hiermee om gaat. Heeft u al een aantal trends gezien die u gaat toepassen op uw strategie? Heeft u de bakens al verzet in de vastgestelde koers van uw organisatie? U zou me verbazen.

Welke trends worden door de leiders van vandaag geselecteerd om hun organisatie op te stuwen in de vaart der volkeren? Welke trends kunnen de positie in de markt op de korte en lange termijn garanderen en vergroten? Wordt het BIG Data? Mobile? Internet of Things? Sensoring, Security of Dashboarding? Of kiest u toch voor Post-ERP, Wacht-en-Zie, Disruptie of Digitale Transformatie? Wat het ook wordt, er zijn teveel mogelijkheden, dus u moet wel kiezen. Maar wie kiest? En waarvoor?

We zouden van het hoger management uit de bestuurskamer toch een verlossend woord mogen verwachten. Maar David Langley is van mening dat we het daar niet van moeten hebben. In zijn column in het Financieel Dagblad van 19 december 2015 schrijft hij: “Beste bestuurder: in de krant verwijt men u naïviteit, een gemis aan visie en een gebrek aan daadkracht. U blijkt niet in staat om de organisatie toekomstbestendig te maken. Alles lijdt onder uw management. Incompetentie! … Het probleem bent u. De digitale kloof in vaardigheden is het grootst bij u en uw medebestuurders, geboren in de jaren vijftig en geschoold met krijtbord en pen."

Tjemig, is het echt zo ernstig gesteld met besturend Nederland? Ja. Ik denk het wel. Stelt u zich maar eens een aantal vragen. Bijvoorbeeld –vanuit het oogpunt van een CEO-: “Kent onze ondernemingsstrategie een ondersteuningsparagraaf waarin we voldoende aandacht schenken aan de invloed van innovatie en de digitale transformatie om ons heen? En zo ja, hoe reageren wij daar dan op? Kiest mijn CIO de juiste trends die onze strategie kracht bij zet en bijdraagt aan het succes op middellange en lange termijn?” En vraagt een CIO zich weleens af: “Ben ik louter verantwoordelijk voor het waarborgen van de stabiliteit van onze technische omgeving? Of geldt dat ook voor innovatie en trends? Innoveren we zelf wel genoeg? Vaar ik een koers die een afgeleide is van de ondernemingsstrategie? Staat in mijn beleid een verantwoorde trendkeuze uit het digitale transformatiepakket die een constructieve bijdrage levert aan de koers van de organisatie? En ben ik hierover in gesprek hierover met de CEO? En het MT?”

Wanneer u één van deze bovenstaande vragen met ‘NEE’ moet beantwoorden, dan is er nog veel werk aan de winkel. Letterlijk en figuurlijk. Want de antwoorden op deze vragen geven klip en klaar aan waar de organisatie staat en hoe hoog de mouwen nog opgestroopt moeten worden.

De afgelopen jaren hebben in het teken gestaan van hervormen, reorganiseren en kosten besparen. Maar wordt het nu niet eens tijd om in deze blijvend veranderende wereld weer te gaan kijken naar welke briljante en uitdagende innovaties zich inmiddels hebben aangediend? Stop eens met kosten besparen, de rek is er echt wel uit zo langzamerhand. En ga kijken naar díe broodnodige innovatie die u méér gaat brengen. Het momentum is daar. Mis het niet! 

Blogger: Theo Bolta, NL for Business
LinkedIn profiel 


Partners VNSG

Afbeelding

 AfbeeldingAfbeelding

Aankomende evenementen

Afbeelding

 

Afbeelding

 

Afbeelding

Meest gelezen

Het VNSG Magazine

Afbeelding

Het nieuwe VNSG Magazine staat online! 

VNSG Magazine verschijnt 4 keer per jaar.
Het is hét vakblad voor alle SAP-gebruikers
in Nederland en Vlaanderen.

September 2017