Zimmer Biomet: meer grip op logistieke processen dankzij Every Angle

 

Door Sharon Tijssen | 07.11.2016  10.10

 

Het demand managementproces in SAP omvat onder andere offertes, verkooporders, leveringen, verzendingen en facturen. Om de pijplijn van klant tot inkomsten te beheren, is echter meer nodig dan een rapportagetool die vertelt wat er geleverd is. Met Every Angle, een SAP add-on, krijgt Zimmer Biomet inzicht in potentiële problemen. Inzicht dat snel en duidelijk aantoont waar zich ordervertragingen, blokkades, tekorten, gedeeltelijke verzendingen en backorders voordoen en, minstens even belangrijk, waaróm.


Interview & tekst
Jon Hoofwijk


AfbeeldingAndré Danisch is Team Lead SAP Business Intelligence and System Administration EMEA. Hij kan zich de dag dat Zimmer en Biomet hun fusie aankondigden in 2014, nog goed herinneren. Beide bedrijven zijn wereldwijd gespecialiseerd in de ontwikkeling en fabricage van implantaten ter vervanging van door artritis aangetaste heup-, knie-, schouder- en ellebooggewrichten.


Het integreren van twee globale organisaties is een flinke onderneming. André: “Het is van groot belang dat de IT‘er steeds meer opschuift richting business en optreedt als intermediair tussen de business en de ontwikkelaars. Techniek is belangrijk maar het gaat uiteindelijk om de juiste toepassing ervan, zodat de business er beter door gaat presteren. Daarvoor moet je de business goed begrijpen; samen bepaal je de juiste prioriteiten.”


Logistiek centrum

“De focus van het IT-integratieplanningsteam lag op het maken van een inventarislijst van de applicaties voor zowel Zimmer als Biomet binnen alle afdelingen, regio’s en bedrijfsonderdelen. Duizenden applicaties die in de twee bedrijven worden gebruikt, zijn geanalyseerd op de mate waarin ze kritiek zijn, op hun functionaliteiten, hiaten en schaalbaarheid. Every Angle stond hoog op deze lijst; met name het logistieke centrum van Biomet EMEA in Hazeldonk maakt al acht jaar gebruik van Every Angle.”


AfbeeldingSamenwerking tussen business, IT en Every Angle

In dit distributiecentrum van Biomet dat 10.500 m² groot is, staan vrijwel alleen legbordstellingen die in totaal 26 kilometer aan schapruimte beslaan met 152.000 locaties. Bij de inslag van alle items is rekening gehouden met de ABC-classificatie om loopafstanden te beperken; A-artikelen liggen vooraan en C-artikelen achteraan. Eveneens wordt bij het genereren van pickopdrachten de loopafstand zoveel mogelijk beperkt.

Het EMEA logistieke centrum van Zimmer is gevestigd in Eschbach Duitsland. Na slechts zes-en-een-halve maand was de integratie van het Global Distribution Center rond. Every Angle was hier een deelproject van. “Tijdens het project was de samenwerking tussen business en IT boven verwachting,” vertelt André. “De implementatie van Every Angle is zelfs drie weken eerder live gegaan, op 16 juni 2016. Daarbij zijn er nauwelijks issues geweest. Ook de samenwerking tussen business, IT en de Every Angle consultants was zeer geslaagd. Dit zijn resultaten om trots op te zijn!”


Meer inzicht, betere controle

“Every Angle helpt ons om inzicht te krijgen, controle te behouden en deze te verbeteren in purchase, supply chain, warehouse management, material documents en operations. We gebruiken het bijvoorbeeld om inzicht te krijgen in alle open sales orders en wekelijkse internationale backorders. Ook genereert de SAP add-on wekelijkse overzichten van verschillende locaties, inclusief stock levels, consumptie en de vraag van de afgelopen weken. Daarnaast geeft Every Angle inzicht in alle extra vraaghoeveelheden per maand.”


Structureel wél op tijd leveren

“De leercurve om met Every Angle te werken, bedroeg slechts enkele uren voor de nieuwe key users van Zimmer,” licht André toe. “Vragen vanuit de businesskant kunnen zonder tussenkomst van de IT-afdeling worden verwerkt. Customer Services gebruikt Every Angle dagelijks om vragen van klanten over forecasting te beantwoorden. Key users kunnen ook heel gemakkelijk met een wizard zelf rapportages maken die nieuwe inzichten opleveren. Gebruikers komen meteen in de juiste bak met data terecht, zodat het onmogelijk is om verkeerde informatie mee te nemen. Tachtig procent van de key figures staat al in het geheugen van Every Angle en is daarmee direct beschikbaar. Hierbij gaat het om miljoenen records. Groot voordeel daarbij is dat je in Every Angle heel veel velden kunt definiëren, die SAP niet heeft. Zimmer Biomet heeft nu bijvoorbeeld meer inzicht in orders die te laat zijn, inclusief de achterliggende knelpunten, zodat de oorzaak van de vertraging opgelost kan worden en we voortaan structureel wél op tijd kunnen leveren.”


Dol op snelheid

“Om de snelheid verder te optimaliseren is het raadzaam om Every Angle fysiek zo dicht mogelijk bij SAP te plaatsen,” vervolgt André. “Het datacenter van Zimmer bevindt zich in Londen, dat van Biomet in South Bend in de VS. In Londen hebben we 256 GB aan datacapaciteit en in Warsaw 512 GB en ons datamodel beslaat 185 GB. We hebben dus genoeg capaciteit maar voor de afstand tussen de centra heb je een behoorlijke bandbreedte nodig. De business is namelijk dol op snelheid!”


Toekomst

“Op dit moment gebruiken we de SAP add-on voor het logistieke traject. In de nieuwe module van Every Angle is de Finance-module van SAP opgenomen. Dat betekent dat we ook op het gebied van Finance nieuwe inzichten kunnen gaan generen. Het is zeker een ontwikkeling die Zimmer Biomet in de gaten zal houden!”


 

Over Zimmer Biomet

Zimmer Biomet is in 2015 ontstaan uit een fusie tussen Zimmer en Biomet. Beide bedrijven zijn vooraanstaande merken, gespecialiseerd in de ontwikkeling en fabricage van implantaten ter vervanging van door artritis aangetaste heup-, knie-, schouder- en ellebooggewrichten. De nieuwe combinatie Zimmer Biomet biedt de meest uitgebreide portfolio van beschikbare oplossingen in de musculoskeletale gezondheidszorg, van vroegtijdige interventiebehandelingen tot complexe chirurgische procedures.

 

Over Every Angle

Every Angle is een SAP add-on die toegevoegde intelligentie biedt om inzicht in de end-to-end supply chain te krijgen. Tevens is er een reeks van belangrijke analyses, extra velden en calculaties ontwikkeld waarmee aangetoond kan worden waar knelpunten zich bevinden, waar vertragingen zich waarschijnlijk gaan voordoen en waar belangrijke orders in gevaar zijn. De geavanceerde, ingebouwde intelligentie past zich automatisch aan de specifieke configuraties van elk bedrijf aan. De in de software ingebouwde cross-functionele intelligente zet Supply Chain, Human Resource, Governance, Risk & Compliance en Finance data om in reële businessinzichten.

 

 

 

Meest gelezen