Verbluffend betere performance bij mega-volumes

TomTom is live met SAP HANA als database onder CRM, BW en ECC. In korte tijd zijn een migratie en upgrade uitgevoerd op alle processen, interfaces en objecten van SAP CRM, dat een belangrijk onderdeel is van het subscription accounting framework van TomTom. Het project liep erg voortvarend en zonder grote verrassingen. Daarmee is TomTom een van de eerste organisaties in Nederland die voor CRM gebruikmaken van HANA.


TomTom is de grootste fabrikant van navigatietoepassingen in Europa. Mondiaal behoort dit Nederlandse bedrijf tot de marktleiders. In totaal werken er 4.400 mensen. De real-time traffic informatiedienst van het bedrijf is beschikbaar in 48 landen. De navigeerbare kaarten van het bedrijf bestrijken 134 landen en bereiken meer dan 4 miljard mensen. Meer dan een half miljoen professionele chauffeurs maken gebruik van de online-applicatie Webfleet om hun wagenpark te beheren.


Landschap bijna helemaal SAP
Ron Hogeboom en Hans van Leijen“Het bedrijfsapplicatielandschap voor financiële en logistieke processen van TomTom bestaat bijna geheel uit SAP,” begint Ron Hogeboom het gesprek. Als Domain Manager ERP applications bij TomTom is hij verantwoordelijk voor alles wat met ERP en het financieel-logistieke systeem te maken heeft: “Tachtig procent daarvan bestaat uit SAP, vijftien procent uit Oracle financials en vijf procent uit kleine merken.” Zijn collega Hans van Leijen is als Manager Business Intelligence en Middleware bij TomTom verantwoordelijk voor business intelligence en integratie. “Voor Business Intelligence gebruiken we veertig procent SAP, vijftig procent Microsoft en tien procent toepassingen van kleine partijen,” licht hij toe. “We doen zoveel mogelijk alles zelf,” vervolgt Ron. “Voor de upgrade naar SAP HANA en SAP NetWeaver BI 7.4 hebben we wel ondersteuning gehad van CTAC.”


"HANA live is een abstractielaag op SAP: je kunt er rechtstreeks query’s op de data mee draaien"


Grenzen van performance

Onze eerste vraag is waarom TomTom de overstap naar SAP HANA heeft gemaakt. Ron: “De belangrijkste reden was de slechte performance waar we mee kampten, wat vooral tot uiting kwam bij business intelligence. Voor CRM hadden we te maken met enorm zware processen die veel vergden van het systeem en ons weinig flexibiliteit boden bij veranderende omstandigheden. De zware processen hebben natuurlijk wel betrekking op de tientallen miljoenen klanten wereldwijd met actieve subscriptions, in plaats van vaste contracten en variabele kosten. Voor de applicatie SAP CRM is SAP HANA echter een pure in-memory database. Dat wil zeggen dat alle informatie die in de database is opgeslagen, beschikbaar is vanuit het geheugen. Dit in tegenstelling tot de oude opslagmethode waarbij informatie steeds moest worden opgehaald. HANA live is een abstractielaag op SAP: je kunt er rechtstreeks query’s op de data mee draaien. Binnen het gemigreerde landschap maakt SAP CRM deel uit van de BRIM-oplossing: Billing Revenue & Innovation Management. In het TomTom BRIM-systeem worden veel gegevens verwerkt door geplande processen, maar nauwelijks door eindgebruikers. Objecten worden gecreëerd, gewijzigd en gelezen door diverse interfaces en geautomatiseerde processen. Hierbij zijn SAP-to-SAP interfaces betrokken maar ook een aantal non-SAP interfaces.”


Kleine overstap
”De overstap naar HANA is een kleine maar je moet wel op de laatste versie van SAP zitten” vervolgt Hans. “Wij zijn overgegaan naar 7.4. De upgrade wordt door SAP gecombineerd met de vervanging van de database. Daarbij hebben we voor de on-premise oplossing gekozen. De upgrade naar 7.4 was nog het ingewikkeldste. Niet alles was compatible; sommige dingen hebben we moeten herprogrammeren. Daardoor zijn we een week uitgelopen ten opzichte van de planning. We hebben echter weinig, tot geen, issues gehad die puur te relateren zijn aan HANA. Technisch verandert er wel het een en ander. Zo hebben we gezien dat programmatuur op een aantal punten iets anders opgezet diende te worden. Juist omdat de HANA-database veel sneller is, moeten ook de processen daar rekening mee houden. Opslaan van gegevens gaat niet veel sneller, lezen wel. In ons geval hield dat in, dat bepaalde processen en parallelle sporen daar juist beter op moesten worden afgesteld.”


Goedkoper
“In het algemeen kunnen we stellen dat zaken die veel van onze database vergen, nu heel snel gaan”, concludeert Hans. “HANA comprimeert veel sterker, waardoor je minder geheugen nodig hebt en je storagekosten dus omlaag gaan. Volgens de sizing wizard van SAP zouden we genoeg hebben aan een halve terabyte aan geheugenruimte, voor zowel gegevensopslag als ook werkgeheugen. Dit leek mij erg krap maar de voorspelling van de wizard klopte precies.”


"De gemiddelde doorlooptijd van 20.000 seconden is teruggebracht naar slechts twee seconden"


Prestatieverbeteringen

Ron: “Alles wat operationeel is draaien we nu op HANA. In de CRM Billing selectiejob zijn de grootste prestatieverbeteringen in een standaard SAP batchselectie behaald. De gemiddelde doorlooptijd van 20.000 seconden is teruggebracht naar slechts twee seconden. Maar er zijn meer selectieprocessen die veel sneller zijn geworden. Sommige zijn zelfs van 80.000 naar 3.600 seconden gegaan! Ook een aantal basisfuncties zijn sneller geworden, zoals het opvragen van het exacte aantal records in een tabel. Een voorbeeld: bij een tabel met meer dan één miljard gegevens duurt dit slechts enkele seconden!” “Ook alle analyses doen we in BI,” vervolgt Hans. “Hoe populairder het BI-platform wordt, hoe meer mensen er gebruik van maken. Voor de migratie moesten we op een gegeven moment mensen zelfs afremmen, omdat het systeem het niet aankon. Nu we met HANA werken hoor ik niemand meer klagen!”


Toekomst
Tot slot de vraag wat er nog meer op stapel staat. Ron en Hans: “Nu we de upgrade hebben uitgevoerd, gaan we verder met het maximale rendement uit de database halen. We gaan vooral de functionaliteit waarbij gegevens worden gelezen, opnieuw bekijken. Ook gaan we door met vereenvoudigen binnen HANA live en binnen SAP BI lagen wegsnijden. En er valt nog winst te behalen door méér in specifieke HANA-functies te doen in plaats van in ABAP. Bovendien zijn we ook bezig met de SAP Business Suite: SAP ERP Central Component (ECC). Met dit geïntegreerd pakket kunnen meerdere gebruikers, tegelijkertijd real-time werken met de database.”


 Voordelen van HANA

  • Laadtijd van BI verkort van 8 uur naar 3 uur
  • Volumeprocessen draaien beter en sneller
  • Rapporten draaien gaat gemiddeld zes keer zo snel
  • Betere en snellere analyses en rapportages
  • Minder storage nodig
  • Lagere storagekosten

 
Dit artikel is ook te lezen in het online VNSG Magazine.

 

 

Meest gelezen