Succesvol beïnvloeden doe je zo!

VNSG-lid Adriaan Beukema heeft met succes meegedaan aan een verbeterproject voor procesintegratie. Twee van zijn ingediende voorstellen worden dit jaar door SAP development ontwikkeld.  Lees meer over welke uitdagingen hij heeft om zijn werk goed te kunnen doen en vooral wat het geheim is van zijn succes.


Eigenlijk miste ik twee dingen. De eerste is gerelateerd aan het monitoren van het berichtenverkeer  binnen de integratiescenario’s. Hierbij misten we bepaalde informatie die nodig is als je snel, efficiënt en adequaat uitval wilt oplossen. Het tweede dat ik in SAP Process Orchestration mis, is dat niet alle modules in deze suite (Service Bus en Business Process Management) automatisch alerts sturen, per mail of sms, wanneer ze een bepaalde opdracht niet kunnen uitvoeren. Terwijl dat een prachtig mechanisme is! Dus mijn wens was dat alle functionaliteiten met dit alertmechanisme zouden worden verrijkt.

“Eigenlijk heeft het me maar heel weinig tijd gekost om te zorgen dat mijn twee voorstellen al in het derde kwartaal van dit jaar in een nieuwe release zullen worden meegenomen.”



Welke handige tips heeft Adriaan om SAP succesvol te beïnvloeden? Een top drie:


Tip 1 (Onterechte) aannames staan verbeteringen in de weg

Zo gaat het vaak met ideeën voor verandering. Je krijgt al gauw te horen dat jij je werkwijze maar moet aanpassen aan het systeem. Zelfs van je vakgenoten. Een andere, veelgehoorde uitspraak is: ‘Als wat jij wilt, makkelijk te realiseren zou zijn, dan was het allang gebeurd’. Dat zijn reacties die verlammend werken voor het streven naar verbetering. Bovendien zijn het maar aannames. Meestal weten we niet hoe moeilijk een verbetering te bewerkstelligen is, misschien is het een fluitje van een cent maar heeft niemand er eerder aan gedacht. Tot slot kan zelfcensuur je weerhouden om van verandering werk te maken. We hebben allemaal de neiging te denken: ’Ik zal wel de enige zijn die dit vind’.


Tip 2 Creëer draagvlak bij de gebruikers
Allereerst heb ik intern bij Achmea gecontroleerd of men de voordelen van beide ideeën zag. Dat was zo. Daarna nam ik contact op met de VNSG en zag ik in de global survey hoeveel klanten verbeterwensen hebben op operationeel gebied. Dat bevestigde mijn idee dat mijn verzoeken helemaal niet zo gek waren. Ook zag ik dat ze niet eerder waren ingediend. In 2014 vroeg Hans de Labije van de VNSG of ik de Nederlandse gebruikersvereniging wilde vertegenwoordigen op een bijeenkomst van de International Focus Group (IFG) in Parijs en daar liet ik deze ideeën voor het eerst vallen. Er werd positief op gereageerd, ook door de aanwezige productmanagers van SAP. Daarna polste ik de focusgroep binnen de VNSG en ook daar stond men positief tegenover de voorstellen. Tot slot heb ik iedereen nog een herinneringsmailtje gestuurd en dat was het.”


Tip 3 Weinig moeite, veel winst
Uit de 151 voorstellen die voor het Customer Connection Program zijn ingediend, worden er 10 meteen doorgevoerd. 9 andere, waaronder mijn twee verzoeken zullen al in het derde kwartaal van 2016 worden geleverd. Dus dat is veel effect voor relatief weinig moeite van mijn kant. Ik weet ook zeker dat deze route, via de IFG en de VNSG, veel effectiever is dan wanneer ik ze direct vanuit Achmea had ingediend. Ik had nu veel medestanders. Ook omdat ik hen al vroeg in het traject benaderde. Ik heb ook nog twee andere verzoeken twee weken voor sluitingsdatum ingediend, maar dan is het simpelweg te kort dag om daar steun voor te krijgen. Het effect van deze twee verbeteringen betekent veel voor Achmea. Bij het uitzoeken van welke operatie binnen een service uitval geeft, wordt zo 20 minuten tijdwinst geboekt. En dat dus per geval! De alerts leveren geen tijdwinst op maar verkorten wel de reactiesnelheid op foutmeldingen met een uur. Dat gaan we dus heel concreet merken!


Kortom:  

  • Gebruik de mogelijkheden die SAP biedt. (Customer Connection programma voor de bestaande oplossing en Customer Engagement Initiative voor innovaties).

  • Denk niet bij voorbaat dat iets te moeilijk of onmogelijk is.

  • Denk niet dat je enige bent die er het nut van inziet.

  • Maak gebruik van de ondersteuning en kennis van de VNSG.

  • Controleer of jouw voorstel eerder is ingediend.

  • Zorg voor draagvlak bij de gebruikersgroepen (niet alleen binnen je eigen bedrijf).

  • Begin daarmee vroeg in het indientraject.



Over Adriaan Beukema
Adriaan Beukema is Solution Architect en Design Authority SAP Integratie bij Achmea. In deze rol werkt hij bij het SAP competence center van Achmea dat geheel gewijd is aan het ontwerpen, realiseren en borgen van de integratiescenarios tussen de verschillende SAP- en non-Sap-systemen. In zijn werk liep hij tegen zaken aan die hij miste in SAP Process Orchestration.


"Wie ook verbetervoorstellen voor SAP heeft, vindt bij de VNSG informatie en ondersteuning om dit effectief mogelijk vorm te geven. Maak er gebruik van!"

 


 

Het interview met Adriaan is ook te lezen in het juninummer van het VNSG Magazine.



Meest gelezen