SAP Innovation Management: Het structureren van creativiteit

Nieuwe producten en nieuwe bedrijfsprocessen moeten het voortbestaan van een bedrijf op lange termijn waarborgen. Stil blijven zitten is geen optie! Het begint met het inventariseren van ideeën om tot nieuwe of betere producten en bedrijfsprocessen te komen. De uitdaging is om de beste ideeën snel te identificeren en te realiseren. Sneller dan de concurrentie om, zo lang als het duurt, in alle opzichten maximaal te profiteren van de voorsprong.


Bedrijven die zich niet voortdurend en snel aanpassen aan een veranderende wereld hebben het nakijken. Hoewel Kodak als een van de eersten speelde met digitale fotografie, onderschatte het de snelheid waarmee uiteindelijk de digitale fotocamera de wereld veroverde. Gemakzucht speelde daar ook een rol in. Kodak dacht er niet aan het concept verder te ontwikkelen zolang er nog goud geld verdiend werd aan de klassieke analoge fotorolletjes. Maar toen de concurrentie er eenmaal met het idee van doorging, balanceerde Kodak lange tijd op het randje van de financiële afgrond. Kodak werd gedwongen zich te heroriënteren op haar activiteiten, afslanking na afslanking volgde, om uiteindelijk nog maar in een bescheiden rol actief te zijn.

En wat dacht je van Nokia. Zij onderschatte de opkomst van de smartphone en moest gered worden door Microsoft. Easyjet en Ryanair introduceerden nieuwe, de massa aansprekende, concepten voor het reizen per vliegtuig. Traditionele maatschappijen als Alitalia maar ook ‘ons eigen’ Air France-KLM dreigen vermorzeld te worden door het geweld van deze low-cost carriers. Tijd dus om na te denken over hoe het anders kan, en moet.

 

Innoveren en IT
Eigenlijk is innoveren een eenvoudig proces. Een innovatie is immers niets anders dan het vertalen van een idee naar een uitvinding om die vervolgens breed te vermarkten. Het genereren van ideeën is een creatief proces. Design Thinking ondersteunt met allerlei technieken en gereedschappen dit proces. Out-of-the-box denken, zonder remmingen. Niet iedereen heeft Design Thinking nodig voor creatieve gedachten. De mens is prima in staat om met statements te komen die tot latere innovaties leiden. Echt nieuwe ideeën genereren is primair een kwestie van creativiteit, maar toch kan dit proces van innoveren ook ondersteund en versneld worden met behulp van IT. De laatste schakel van innovatie – realiseren en vermarkten – wordt vanuit SAP ondersteund door Portfolio en Project Management (PPM) en Customer Relationship Management (CRM). Maar als bedrijf ben je niet zomaar bij die laatste stap.

 

Customer Engagement
“Als een bepaald proces in eerste instantie niet door SAP ondersteund wordt, gaan veel klanten een weg zoeken om het proces toch op een of andere manier in SAP te configureren”, zegt Rüdiger Müller, Product Manager SAP Innovation Management. “Het willen werken met standaard software en de integratie met andere ondersteunde processen zijn daarvoor vaak belangrijke argumenten. Klanten die onze PPM oplossing in huis hadden, gingen daarin zelf oplossingen configureren om vervolgens ideeën te registreren en het proces te starten om vervolgens de beste ideeën te selecteren. Je komt een heel eind, maar uiteindelijk hebben onze klanten ons ervan overtuigd dat deze oplossing niet ideaal is. Er ontbreekt functionaliteit, de userinterface is niet laagdrempelig genoeg en het PPM systeem wordt ook vervuild met allerlei content die je eigenlijk niet binnen PPM wil managen. Daarom is SAP de samenwerking aangegaan met die klanten. Uiteindelijk is in augustus 2014 SAP Innovation Management op de markt gebracht. Hiermee krijg je als bedrijf grip op ‘het gat’ tussen een idee en het uiteindelijk realiseren en vermarkten van nieuwe producten en nieuwe bedrijfsprocessen. 

En uiteraard is SAP Innovation Management met PPM geïntegreerd. Want natuurlijk moet je goede ideeën zo efficiënt en effectief mogelijk realiseren!”

Door die nauwe samenwerking met klanten is SAP Innovation Management een oplossing die zit als de spreekwoordelijke jas. De oplossing wordt ook mobiel ondersteund, zodat men altijd en overal nieuwe ideeën kan inbrengen. Ook kunnen geregistreerde ideeën van commentaar worden voorzien en vervolgens worden beoordeeld. Door de intuïtieve userinterface kunnen klanten of klantpanels de tool gebruiken om actief mee te werken aan ideeën. Mensen zijn echt gemotiveerd! Vooral omdat de applicatie zo eenvoudig werkt.

“Het is natuurlijk niet alleen de buitenkant die het aantrekkelijk maakt”, vervolgt Müller, “het organiseren van campagnes, het bewaken van het beoordelingsproces en het eenvoudig en snel doorgeven van de beste ideeën richting productontwikkeling kenmerken de oplossing. En minstens zo belangrijk, het is eenvoudig om meteen de juiste experts binnen een bedrijf bij een idee te betrekken.


Innovatiecultuur

De klanten die actief geparticipeerd hebben, zijn enthousiast over het eindproduct. Beiersdorf met productmerken als Nivea, Hansaplast en Labello, startte de daadwerkelijke implementatie met een uitgebreide communicatiecampagne vanuit het Shared Service Centrum. Alle medewerkers werden geïnformeerd over het innovatieproces binnen die afdeling. Vervolgens zijn diverse ‘ideecampagnes’ opgestart. Eentje om te inventariseren hoe men interne en externe IT-processen kan verbeteren. Een andere om te inventariseren aan welke IT productinnovaties men nog moet werken. Bij beide campagnes lag de nadruk op mobiel werken en gebruikersvriendelijkheid.

“Alle deelnemende bedrijven zijn ervan overtuigd dat op langere termijn SAP Innovation Management resulteert in een nieuwe innovatiecultuur binnen het bedrijf. Een mooier compliment kun je als Product Manager niet krijgen”, besluit Müller.



Dit artikel is ook gepubliceerd in het het VNSG Magazine van december 2015.

 

 

Meest gelezen