PERSBERICHT | Softwareleveranciers moeten meebetalen aan boete GDPR

86 procent van het bedrijfsleven vindt dat softwareleveranciers na invoering van de General Data Protection Regulation, oftewel GDPR, moeten meebetalen aan boetes als zij hier direct of indirect debet aan zijn. Dit blijkt uit onderzoek van de Vereniging Nederlandstalige SAP gebruikers, VNSG, onder ruim 100 SAP-gebruikers.

De verantwoordelijkheid van softwareleveranciers voert verder dan meebetalen aan een eventuele boete. Driekwart is van mening dat compliancy met de GDPR een gezamenlijke verantwoordelijkheid is van de softwareleverancier en de organisatie. 5 procent vindt dat softwareleveranciers de volledige verantwoordelijkheid dragen tegenover 20 procent die vindt dat deze uitsluitend ligt bij de organisatie zelf.

Volgens het bedrijfsleven vervullen softwareleveranciers een belangrijke rol binnen het gehele security-aspect. 53 procent verwacht niet alleen dat de betreffende oplossing goed beveiligd is, maar ook dat de leverancier proactief meedenkt over de securitystrategie van de organisatie. 89 procent ziet het verbeteren van de digitale weerbaarheid ook als een politieke verantwoordelijkheid.

AfbeeldingRob van der Marck, Directeur van de VNSG: “Het is van belang dat organisaties op het gebied van compliancy met de GDPR hun eigen verantwoordelijkheid nemen. Indien organisaties niet voldoen aan de wetgeving staan hen forse boetes te wachten. Deze kunnen oplopen tot 4 procent van de omzet. Als belangenbehartiger zien we dat de GDPR organisaties bezighoudt. Wij brengen de dialoog op gang tussen de SAP-gebruiker en de softwareleverancier, zodat de verwachtingen op elkaar worden afgestemd. Ook vragen we SAP om samen met ons de SAP-gebruiker zo goed mogelijk voor te bereiden. Door in gesprek te gaan met zowel de gebruiker als de leverancier komen zij dichter bij elkaar te staan. Samen sta je sterker.”

Over de VNSG
De Vereniging Nederlandstalige SAP Gebruikers (VNSG) is sinds 1988 hét platform voor alle SAP-gebruikers in het Nederlandse taalgebied. De VNSG ondersteunt gebruikers van SAP-software bij het verhogen van de toegevoegde waarde van deze software binnen hun organisatie. Enerzijds door het stimuleren en organiseren van kennisuitwisseling, anderzijds door het behartigen van de belangen van SAP-gebruikers richting de SAP-organisatie. De VNSG heeft 30 focusgroepen, een magazine en diverse nieuwsbrieven. Ook worden er webinars, themadagen, bijeenkomsten en een jaarlijks congres georganiseerd. Wereldwijd is de VNSG de oudste SAP-gebruikersvereniging. Er zijn 750 organisaties met 9500 individuele leden aangesloten bij de VNSG. Meer informatie vind je op www.vnsg.nl.

Meest gelezen