Je merkt dat SAP echt naar je luistert

Als klant kun je invloed uitoefenen op SAP Development waardoor jouw software straks nog meer doet wat je wilt. SAP faciliteert dit met Customer Connection programma’s voor verbeteringen in huidige SAP-oplossingen en Customer Engagement Initiatives voor toekomstige. Gabi Scheinert, SAP Process Specialist bij Rheinmetall MAN Military Vehicles B.V. maakt van beide mogelijkheden dankbaar gebruik.

 

“Toen ik in 2011 bij woningcorporatie Vivare in Arnhem werkte, nam ik deel aan de VNSG focusgroep Real Estate. Met een aantal corporaties en vastgoed bedrijven vroegen wij een focus topic aan. Een focus topic is een project dat SAP in het kader van het Customer Connection programma (CC) start op aanvraag van een focusgroep en waarvoor vervolgens verbetervoorstellen ingediend kunnen worden.”

 

Jullie hadden eenduidige wensen?
“Ja, we misten bepaalde rapportagemogelijkheden in SAP Real Estate Management en ook de performance bleef achter bij wat we nodig hadden. Voordat wij de handen ineensloegen in een focusgroep waren wij als corporaties ieder voor zich geld aan het uitgeven om die verbeteringen in ons eigen systeem te realiseren. Dat is natuurlijk zonde.”

 

Zijn jullie wensen ook door SAP gerealiseerd?
“Ja, maar pas vier jaar later want eerder was er bij SAP geen capaciteit of lag daar niet hun prioriteit. Dus aanvankelijk waren wij behoorlijk teleurgesteld. Onze focus topic werd pas in 2014 opgepakt door SAP, mede dankzij de VNSG die veel heeft gedaan om hier beweging in te krijgen. Maar toen SAP eraan begon, ging het ook snel: in 2015 waren voor Nederland 16 van de 24 verbetervoorstellen doorgevoerd. Internationaal werden 35 van de 75 voorstellen gehonoreerd.”

 

Die traagheid past in het, wellicht verouderde, beeld van een weinig flexibele of klantgerichte SAP-organisatie. Betekent die eindsprint dat SAP nu veel slagvaardiger inspeelt op klantwensen dan een aantal jaren geleden?
“Dat is wel mijn ervaring. In het boek van SAP CEO Bill McDermott vertelt hij dat ze in 2009 een omslag in werking hebben gezet door verkopers en ontwikkelaars veel meer laten samenwerken waardoor ze de klant beter van dienst kunnen zijn. Ik merk dat ook in de praktijk. Sterker nog, de rollen zijn nu haast omgedraaid. SAP is heel actief in het benaderen van klanten voor deelname aan Customer Engagement Initiatives. Het zijn nu de klanten die het laten afweten waardoor projecten niet doorgaan. Doodzonde!”

 

Maar jij hebt dit jaar nog deelgenomen aan een Customer Engagement Initiative?
“Dat klopt, ik werkte toen bij Gazelle en wij namen in april 2015 deel aan een Customer Engagement Initiative. Daarbij zijn de ontwikkelaars van SAP bij ons komen kijken: hoe werken wij met SAP SD en waar lopen wij tegenaan. Daar hebben ze uitgebreid de tijd voor genomen en soms waren ze oprecht verbaasd over hoeveel handelingen wij moeten verrichten om de benodigde informatie boven water te krijgen. SAP heeft inmiddels de eerste terugkoppeling gegeven van wat ze met hun ervaringen en onze wensen hebben gedaan.” Dit verbeterproject loopt nog. In de volgende uitgave van het VNSG magazine wordt meer over dit specifieke project verteld.

 

En je bent nu ook nog betrokken bij een Customer Connection Program dat stamt uit je corporatietijd?
“Ja, dat betreft Enterprise Asset Management (EAM). Internationaal was al een focus topic voor EAM (EAM 2014) aangevraagd en goedgekeurd. Hierop wilden we onze verbetervoorstellen aan toevoegen, maar de zgn. collection fase - de periode waarin je je verbetervoorstellen kunt uploaden - was al verstreken. Het project EAM 2014 is begin mei afgerond. SAP heeft ons gevraagd om een nieuwe focus topic aan te vragen en dat hebben we gedaan.” Zoals het er nu naar uit ziet, staat de start van dit verbeterproject ingepland voor het begin van 2016.

 

Dus waar je ook werkt, jij grijpt overal de kans om je SAP ‘gereedschap’ te verbeteren?
“Nou en of. Omdat het veel oplevert. Ik werk nu bij, Rheinmetall MAN Military Vehicles Nederland B.V. Daar bestaat interesse om deel te nemen aan een Customer Engagement Initiative over SAP Visual Enterprise. Dat wilden we vorig jaar met Gazelle ook al doen, maar wegens gebrek aan animo bij andere bedrijven ging dat niet door. Maar dit keer hebben we al meer bedrijven hiervoor weten te interesseren. Dus inderdaad, mijn beïnvloeding gaat door, ongeacht waar ik werk. Omdat ik zaken wil verbeteren en SAP en de VNSG daar de mogelijkheden toe bieden.”

 

Snap jij de geringe animo van bedrijven voor Customer Engagement Initiatives?
“Niet echt. Ik vermoed dat de IT-afdelingen van bedrijven het eng vinden om in hun keuken te laten kijken. Misschien omdat alles niet even optimaal is ingericht. En het kost tijd, al valt dat erg mee. Maar het is al direct leerzaam want je wordt je bewust van je eigen werkwijze en op langere termijn profiteer je van standaard ‘maatwerk’.”



Meer informatie
Kijk hier voor alle informatie over het beïnvloeden van SAP.

 

Plaats reactie

Even geduld a.u.b.

Meest gelezen