Blog Wim Kiebert | SAP Solution Manager 7.2 Global Roadshow


Door Mientje Paais | 20.10.2016  10.40



Waarom dit blog?

Ten eerste natuurlijk omdat de VNSG me hierom vroeg. Maar toch ook een stuk intrinsieke motivatie om mijn persoonlijke ervaringen te delen. En hopelijk krijg ik naar aanleiding hiervan ook wat ervaringen terug. Door te delen bespaar ik misschien andere mensen wat werk. Of mogelijk herkennen mensen zich in mijn ervaringen. Dit zou hen wel eens kunnen opluchten. Of het kan ze extra motiveren om door te zetten. En dat kunnen we allemaal toch wel eens gebruiken in ons werk?

 

Wat achtergrond

Een aantal jaar geleden ben ik voorzitter geworden van de VNSG-focusgroep van SAP Solution Manager. Hiervoor had ik een aantal redenen:

  • Een nieuwe ervaring opdoen
  • Klankborden
    Binnen je eigen organisatie zit je meestal met te weinig mensen met voldoende specifieke ervaring. Ook kan het verfrissend zijn om eens door de bril van iemand anders te kijken. Of hoe prettig is het niet als je erin bevestigd wordt dat je het goede pad bewandelt?
  • Stok achter de deur
    Mijn manager steunt me in mijn lidmaatschap. En dit geeft een extra zetje om vaker naar een focusgroepbijeenkomst te gaan. Voorheen was er altijd wel een legitieme reden om niet te gaan, hoe belangrijk ik het ook vond.

Dit is allemaal waargemaakt en ik bleek het nog leuk te vinden ook! Gepakt door de integrale aanpak van SAP Solution Manager en de mogelijkheden die het biedt voor SAP, maar ook voor non-SAP, blijf ik me erover verbazen dat het bij veel bedrijven onvoldoende wordt gebruikt. Ik ben inmiddels wel wat wijzer geworden ten aanzien van de oorzaken hiervan. Ook op míjn werk gaat niet alles vanzelf. Misschien herken je een van de volgende punten?

  • Gebrek aan kennis bij de beslissers;
  • Er worden vaak ‘best of breed’ pakketten aangeschaft. Mensen kijken alleen naar hun eigen stukje in het proces en niet naar de totale integrale keten van Application Lifecycle Management. Met interfaces is alles aan elkaar te breien. Maar in tweede instantie blijkt dit lastiger en kostbaarder te zijn dan eerder werd voorgespiegeld;
  • Mensen zijn niet gecharmeerd van SAP en willen standaard iets anders dan SAP;
  • Mensen willen graag hun eigen keuzes maken;
  • In weinig bedrijven bestaat een duidelijke visie op Application Lifecycle Management, Business Process Management en IT4IT. Deze gebieden zijn vaak onderbelicht.

Dit is slechts een greep uit de redenen waarom het gebruik van SAP Solution Manager onvoldoende van de grond komt.

Ik heb altijd geprobeerd met een open blik naar allerlei ALM processen en bijbehorende applicaties te kijken. En ze te gebruiken zoals ze bedoeld zijn. De grootste meerwaarde zit in goede integratie, is mijn conclusie. Hierdoor hoeven zaken slechts één keer te worden vastgelegd. Bij een goede integratie van de ALM processen kun je beter inzicht krijgen in de samenhang. En dit is weer de eerste stap in het doorvoeren van verbeteringen.

 

Samenwerking IT en bedrijf

IT wordt steeds belangrijker voor de bedrijfsvoering. Veel bedrijfsprocessen draaien op IT applicaties. Je zou dan toch een nauwe samenwerking mogen verwachten, tussen de eindgebruikersorganisatie en de IT-afdeling? Maar niets is minder waar. In veel bedrijven komt die samenwerking helaas onvoldoende van de grond. Vaak ontbreekt de integrale blik: de procesblik en hoe bedrijfsprocessen met IT kunnen worden ondersteund. In geval van een proceswijziging is dan Leiden in last en gaat veel tijd zitten in het in kaart brengen van de bestaande situatie. Het zal je ongetwijfeld bekend in de oren klinken.

Eigenlijk is het dan vreemd dat relatief weinig bedrijven dit goed geregeld hebben. Ook in mijn eigen organisatie heb ik dit geprobeerd op te lossen voor mijn aandachtsgebied. Tijdelijk werkte die oplossing wel, maar niet structureel. Bovendien werd het buiten mijn gebied niet opgepakt.

De oplossing hiervan moet top-down gedragen èn opgevolgd worden. Ook heb je applicaties nodig waarmee je kunt zien in welke bedrijfsprocessen zich problemen voordoen. Denk je eens in dat je een incident zou kunnen koppelen aan een proces in plaats van aan een ‘configuration item’ (CI). Of collega’s in het bedrijf en in de IT die de procesbeschrijvingen delen, en mede hierdoor naar dezelfde versie van een bedrijfsproces kijken. Hoe verhelderend zou dat zijn? Mijn antwoord zou zijn: heel verhelderend!

Klinkt goed, maar hoe?

Het is mijn stellige overtuiging dat SAP Solution Manager 7.2 die functionaliteit biedt. En meer. Sinds kort is het ‘general available’ en met veel mooie verbeteringen, zoals:

  • Kennisborging en ontsluiting van de bedrijfsprocessen geïntegreerd met applicatiewijzigingen;
  • Nog betere integratie van projectmanagement met applicatiewijzigingen;
  • Een verbeterde gebruikersinterface;
  • Focused Solutions, waarbij een dashboard is gemaakt om in één overzicht de status van je project te kunnen zien in een Fiori-scherm (project management, klant verzoeken, IT-wijzigingen geïntegreerd met de agile tool JIRA met inzicht in testvoortgang en -status);
  • Goede zoekeigenschappen van SAP Solution Manager 7.2 op HANA
  • En nog veel meer.

Global Roadshow Event over SAP Solution Manager 7.2

Ik heb er hopelijk geen geheim van gemaakt dat ik een groot voorstander ben van het delen van ervaringen. Veel bedrijven en hun mensen zitten immers met dezelfde problemen en vraagstukken. Ik hoefde dan ook niet lang na te denken toen de VNSG voorstelde om gezamenlijk de Global Roadshow Event SAP Solution Manager 7.2 te organiseren. Op 16 november is het zover, in het congres centrum Dudok Huis van Tata Steel in Velsen Noord.

In mijn ogen is dit een laagdrempelige manier om collega’s en management op de hoogte te brengen van wat SAP Solution Manager kan bieden. Dat geldt voor mijzelf natuurlijk ook. Daarom zorgt mijn organisatie, Tata Steel, niet alleen voor de locatie en de catering. Maar biedt ook de eerste 100 personen die zich aanmelden een rondleiding aan in onze Warmbandwalserij. Zeer indrukwekkend om te zien! Mogelijk is dit net dat extra zetje waardoor je manager wèl mee wil...

Afbeelding

 

Daarnaast biedt SAP alle deelnemers een gratis e-book over SAP Solution Manager 7.2. ter waarde van € 60,- aan.

 

Wil je alvast wat meer bekijken van SAP Solution Manager 7.2? Klik dan op onderstaande link. 

https://support.sap.com/solutionmanager

Maar er gaat natuurlijk niets boven een persoonlijk bezoek aan deze roadshow met je manager, die het óók moet begrijpen. Op zo’n evenement heb je zijn of haar aandacht en daarnaast kunnen jij en je manager met andere bedrijven en met SAP praten. En had ik al gezegd dat ik een groot voorstander ben van het delen van ervaringen J? Graag tot ziens op 16 november.

Wim Kiebert


Blogger: Wim Kiebert, Manager Tools Utilities and Process Improvement bij Tata Steel
LinkedIn profiel  



Meest gelezen