Blog Twan van den Broek | Digitale Transformatie: je reis of je bestemming?

In 5 stappen naar jouw Digitale Transformatie


De zomer van 2016 is nog onderweg. Heb je al plannen gemaakt? Waar wil je naar toe en hoe wil je er komen? Kies je voor de auto, bus, trein, boot of het vliegtuig? En wat ga je doen wanneer je op de plaats van bestemming bent aangekomen? Waar geniet je het meest van, welke activiteiten bieden de meeste waarde?


Wat een keuzes om te maken. Dit kan leiden tot keuzestress. Beter is het om ook te genieten van dit keuzeproces. Elk jaar opnieuw de vakantieplannen definiëren, zowel qua bestemming als qua reis. Sommigen genieten hier zelfs zo van dat ze meerdere keren per jaar op vakantie gaan.


Terug naar de harde, zakelijke, werkelijkheid. Ook hier spelen keuzes. Vele trends volgen elkaar op. Jaarlijks komen er nieuwe technische mogelijkheden die allemaal even interessant zijn. Maar hoe zijn deze te combineren met een ERP omgeving die 5 of 10 jaar oud is? Cloud, Internet of Things, Two-speed IT, in-memory, predictive, kunstmatige intelligentie, … enkele voorbeelden die op je afkomen tijdens de oriëntatie op je bestemming. 


Maar naast bovenstaande, technische, trends speelt een veel belangrijker onderwerp – de waardevastheid van je business model. Ben je nog up to date? Bedien je nog steeds je eindklant op de door hem gewenste manier? Weet je wel wie je eindklant eigenlijk is en wat voor hem relevant is tijdens het keuzeproces? Misschien is het wel tijd voor jouw Digitale Transformatie.


Digitale Transformatie betreft alle noodzakelijke aanpassingen bij de adoptie van digitale technologie. Op zich geen nieuw begrip maar sinds kort wel heel trending. Reden hiervoor is dat de wereld sneller verandert dan ooit. Een CEO heeft de uitdaging de basis van zijn bedrijf te herdefiniëren. Ben je bijvoorbeeld het grootste online warenhuis of ben je een logistiek dienstverlener? Ben je een taxibedrijf of voorzie je in een marktplaats waar vraag en aanbod bij elkaar komen? Kortom tijd voor een revolutie in plaats van een evolutie.


Hoe kun je je eigen Digitale Transformatie opstellen? In 5 stappen kun je komen tot een herdefinitie van je business model.
1. Herdefinitie van je strategie, welke initiatieven zijn cruciaal.
2. Adresseren van nieuwe mogelijkheden zoals Internet of Things, in-memory platform, predictive en Big Data. Welke bieden het meeste waarde voor jou.
3. Opstellen van de roadmap en de benodigde architectuur.
4. Realisatie van de digitale transformatie en de daarbij horende business waarde. 
5. Governance inregelen op de nieuwe business modellen, maar ook op alertheid. Digitale transformatie is namelijk een reis en niet de eindbestemming.


Digitale Transformatie is dus een reis. Een uiterst belangrijke reis voor bedrijven. Tijdens deze reis zullen bedrijven zichzelf opnieuw definiëren om waarde toe te voegen en daarmee relevant te blijven. Hierdoor kun je de concurrentie met bestaande maar vooral ook met nieuwe spelers op de markt aan. Technologie en informatie zijn hierbij cruciale hulpmiddelen. En dat is gelijk ook een revolutie. Waar IT eerst als kostenpost gezien werd zijn de nieuwe digitale mogelijkheden met technologie en informatie bepalend voor nieuwe business modellen en nieuwe inkomstenstromen. Een modern digitaal platform zoals het SAP HANA (Cloud) Platform is hierbij onmisbaar. Een platform dat innovaties mogelijk maakt en waarmee je onderscheidende business applicaties realiseert. Zie daar ook de reis van SAP: van standaardisatie (SAP R/3: system of records) naar simplificatie (SAP Fiori: systems of differentiation) en innovatie (SAP S/4HANA: systems of intelligence).


Lijkt deze Digitale Transformatie met een digitaal platform nog wat te ver van je bed? Ga dan eerst lekker op zomervakantie, geniet van je reis en van je eindbestemming. En kom dan op 4 en 5 oktober naar het VNSG congres en leer aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden welke stappen anderen hebben gezet op weg naar een nieuwe, digitale, toekomst. Tot dan!


Blogger: Twan van den Broek, Enterprise Architect bij SAP Nederland
LinkedIn profiel 

 

Meest gelezen