Blog Robbert van der Ploeg | Van inspiratie naar digitale transformatie


Door Marissa Heymans | 30.08.2016  14.10


Inspiratie
De zomervakantie is voor mij persoonlijk altijd een moment van even stilstaan. Evalueren hoe zaken verlopen, kijken hoe verder te gaan en waar te veranderen. Dit moment van stilstaan, maar vooral de zon, de warme temperatuur en het strand zorgen dat ik helemaal opgeladen ben voor de nazomerse maanden. Deze nazomerse maanden zijn ook altijd de drukke maanden waarin ook weer de plannen voor het nieuwe jaar gevormd worden. Evalueren, vooruitkijken en plannen maken vragen bij mij om inspiratie. Waar liggen kansen, wat zijn de mogelijkheden en hoe doen anderen het?

Inspiratie haal ik bijvoorbeeld uit blogs, vlogs, artikelen, webinars, persoonlijke gesprekken en events. Over events gesproken…. Op 4 en 5 oktober staat het VNSG congres gepland. Dat is op SAP gebied voor mij een van de belangrijkste events. Een event om snel en effectief kennis op te doen, eenvoudig veel gesprekken aan te gaan, om inspiratie op te doen en kennis te maken met de praktijkervaringen van andere ondernemingen. Digitale Transformatie is een onderwerp wat enorm mijn aandacht heeft en wat ruim aan bod komt in de 132 tellende sessies op het congres.

Digitale transformatie en concurrentievoordeel
Tweederde van alle Europese multinationals heeft digitale transformatie voor het einde van dit jaar op de agenda staan (bron: IDC). Ook in mijn directe omgeving zie ik veel ondernemingen inzetten op digitale transformatie. Het ambitieniveau van ondernemingen is verschillend. Sommige ondernemingen hebben zich als doel voorgenomen een ‘disruptor’ te zijn binnen de branche terwijl anderen zich aangejaagd voelen door de concurrentie. Het belangrijkste is volgens mij om digitale transformatie als een kans te zien en als mogelijkheid voor het verwerven van concurrentievoordeel.

Voor mij zitten de belangrijkste drijfveren en kansen van concurrentievoordeel met digitale transformatie op het gebied van een verbeterde klantenservice. Klanten verwachten een persoonlijke en op hun situatie afgestemde dienstverlening op het moment dat zij dat willen, omni-channel, uniform en op het device dat zij willen gebruiken. Klantgerichtheid staat op één, maar interne procesoptimalisatie is eveneens een vaak gehoorde doelstelling in het kader van digitale transformatie.

Geen heterogeen landschap
De mate van klantgerichtheid en de wens tot procesoptimalisatie stellen eisen aan de manier waarop ondernemingen hun dienstverlening inrichten, maar ook aan de flexibiliteit en integraliteit van de IT. Hier wringt de schoen wel eens. Ik zie ondernemingen die in de digitale oriëntatiefase, bij de eerste schetsen van een digitaal doel architectuur of na de eerste digitale initiatieven een heterogeen IT-landschap optekenen. Zij kiezen voor bedrijfssoftware die zich richt op één specifieke klantgerichte bedrijfsfunctie zoals software voor het versturen van klant nieuwsbrieven, software voor eCommerce, software voor het beheren van content (CMS), software voor het beheren van klantgegevens, software voor het segmenteren van klantgegevens en software voor de call center medewerkers. Stuk voor stuk gebruikersvriendelijke, laagdrempelige of uitgebreide, maar ideale oplossingen voor die bedrijfsfunctie. 

Een dergelijk heterogeen landschap met meerdere ‘silo based solutions’ geeft vroeg of laat problemen. Het is haast onmogelijk om tot één centrale bron van klantgegevens te komen en tussen alle systemen gegevens uit te wisselen. Hierdoor wordt het gewenste klantinzicht, de consistente merkuitstraling en dus het gewenste concurrentievoordeel nagenoeg nooit behaald. Daarnaast is het moeilijk met zoveel verschillende systemen om best practices en standaardisatie na te streven in de onderneming.

Maar een homogeen landschap leidt tot concurrentievoordeel
SAP heeft als ERP-leverancier de laatste jaren een sterk product protfolio opgebouwd op het gebied van digitaal klantgericht ondernemen met ingebakken integratie tussen alle bedrijfsprocessen. 

Het SAP Hybris Commerce platform is één van de sterksten op de markt en zorgt voor een contextuele, gepersonaliseerde omni-channel koop ervaring voor uw mobile, social en website klanten. Alle klant-, product-, prijs-, voorraad-, order- en facturatie gegevens zijn geïntegreerd en gedeeld met uw SAP ERP dan wel S/4HANA systeem en alle website content wordt eenvoudig beheerd met het geïntegreerde content management systeem. 

SAP Hybris Marketing geeft uw marketing team een gebruikersvriendelijk customer engagement tool voor het inzichtelijk maken en analyseren van uw klantgegevens, het creëren van klantsegmenten, het eenvoudige uitvoeren van multichannel en intelligente campagnes met marketing automation en het inzichtelijk maken van customer journeys voor klantconversie en klant loyalty. 

SAP Hybris Cloud for Customer ondersteunt alle sales, call center, customer service en field service processen, mobile en in-company voor uw sales en service teams. 

De onderlinge standaard integratie van de SAP oplossingen maken een persoonlijke en klantspecifieke dienstverlening mogelijk op het moment dat zij dat willen, omni-channel, uniform en op het device dat zij willen gebruiken. Het gewenste klantinzicht, de consistente merkuitstraling over de verschillende communicatiekanalen en dus het gewenste concurrentievoordeel kunnen nu wél worden behaald.

Afbeelding

 



Wilt u meer weten over deze SAP oplossingen, over de mogelijkheden die zij bieden tijdens uw reis naar digitale transformatie en hoe andere ondernemingen hiervan gebruik maken? Kom dan op 4 en 5 oktober naar het VNSG congres en leer aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden welke stappen anderen hebben gezet op weg naar een nieuwe, digitale, toekomst. Tot dan!



Blogger: Robbert van der Ploeg, Directeur bij Acorel
LinkedIn profiel


 

Reacties

katyaDum schreef op :
il prezzo di cipla viagra

buy viagra

generic viagra

sobre compra viagra en linea
SemenDum schreef op :
cheap cialis 60mg online

cilais price

buy cialis

brand cialis recept

Plaats reactie

Even geduld a.u.b.

Meest gelezen