Blog Rob van der Marck | Vijf dingen die ik heb gehoord op SAPPHIRE NOW 2016

Het was de beste en drukste SAPPHIRE ooit. Dat eerste is subjectief en wordt bijvoorbeeld ook bij elke nieuwe Olympische Spelen gezegd. Het tweede kan objectief worden vastgesteld en kan ik bevestigen. De sessies en de gangpaden op de beursvloer waren vol met mensen van over de hele wereld, waarvan een aanzienlijk deel uit Nederland. ‘Het beste’ gold zeker voor het afsluitende concert van Coldplay, een wereldberoemde band.


Was jij erbij dit jaar? Dan is dit blog een feest der herkenning. Was je er niet bij? Dan is dit de gelegenheid om even bij te lezen. Want ik heb de vijf zaken op een rij gezet die ik het opvallendst vond.


1. Kom maar op met die feedback!
CEO Bill McDermott trapte af. Het viel mij op dat hij wat rustiger (of Europeser, zo je wilt) was dan andere jaren. Zijn verhaal vond ik ook eenvoudig, sober en open. Hij gaf aan dat SAP beter naar klanten moet luisteren en empathischer moet worden. Het kan soms “eng” zijn om klanten naar hun ervaringen te vragen, omdat het antwoord niet altijd positief zal zijn. Toch is het zowel voor SAP als voor de klant belangrijk om dat gesprek wel aan te gaan. Helaas gaf hij niet direct handen en voeten aan deze belofte, maar breng het gerust eens ter sprake bij jouw eerstvolgende gesprek met SAP. Als “jumpstart” gaf Bill McDermott aan dat klanten hem maar moeten mailen als ze niet tevreden zijn. (red.: zijn e-mailadres is bill.mcdermott@sap.com)
In dit kader is het ook van belang om SAP Listens, het klanttevredenheidsprogramma, te noemen. Via een korte vragenlijst vraagt SAP jouw mening over wat goed gaat en wat voor verbetering vatbaar is. Als klant kun je op deze manier feedback aan SAP geven waarmee echt iets wordt gedaan. Op dit moment tot en met 18 juni worden klanten hiervoor benaderd. Vanuit mijn positie bij de gebruikersvereniging vind ik dit een ideale manier om SAP te beïnvloeden.


2. De digitale transformatie: van luchtkasteel naar concreet plan
“The questions from customers are not about S/4HANA’s architecture or speed, it’s only about how to get there”, begon Hasso Plattner zijn keynote. Sinds februari 2015 is er inmiddels voldoende gecommuniceerd over de Digital Transformation in het algemeen en de toegevoegde waarde van S/4HANA in het bijzonder. Ik denk dat het inderdaad hoog tijd is om de migratie van de Business Suite naar S/4HANA concreet te maken voor klanten. SAP doet dat met het S/4HANA Value Assurance Program, dat tijdens SAPPHIRE werd aangekondigd. Het bestaat uit de volgende stappen.


1. Planning and safeguarding
2. Technical implementation
3. Migration and functional implementation
4. Innovation and optimization


Hierbij werkt SAP samen met geselecteerde global partners, die een brede implementatie-ervaring meebrengen. Een goede ontwikkeling. Want alleen praten over digitalisering is niet meer voldoende; het is tijd voor actie!


3. De rake woorden van Nestlé
De CIO van Nestlé – een van de grootste SAP gebruikers ter wereld – werd op het podium gevraagd om zijn ervaringen met de nieuwste SAP innvoaties te delen. Naast ERP gebruikt Nestlé ook veel nieuwe cloud-oplossingen van SAP zoals Ariba en Concur. Het extreem grote en complexe landschap van Nestlé is niet te vergelijken met die van een gemiddelde SAP gebruiker, maar de boodschap van de CIO van Nestlé aan SAP was duidelijk: regel de integratie op applicatie- én organisatieniveau beter en sneller. Ik sluit mij daar volledig bij aan.


4. Ga zelf aan de slag met het ontwikkelen van applicaties
De meest inhoudelijke mensen van SAP (sorry Bill McDermott en Rob Enslin), Bernd Leukert en Hasso Plattner, schoven het HANA Cloud Platform (HCP) en de API Business Hub heel duidelijk naar voren als hét platform waar SAP, partners en klanten diverse innovatieve applicaties kunnen ontwikkelen buiten de standaardapplicaties van SAP om. Daarbij kun je denken aan “gewone” uitbreidingen van ERP, maar ook volledig nieuwe en innovatieve toepassingen voor Internet of Things en Machine Learning. De cloud-cloud en cloud-on premise integratie zal meer en meer via HANA Cloud Integration (HCI) verlopen. Wat dat betreft lijkt het wel alsof wij dat bij de VNSG al langer geleden hadden gezien; sinds twee jaar is onze VNSG Congres app namelijk gebouwd op het HANA Cloud Platform.


5. Wil de échte productnaam nu opstaan?
En tenslotte het BI portfolio van SAP, wat ik een belangrijk, maar ook best moeilijk te doorgronden gebied van SAP vind. Veel verschillende producten bestaan naast elkaar en nieuwe productnamen volgen elkaar snel op. Zo is BusinessObjects Cloud de nieuwe naam van Cloud for Analytics. Zelfs Hasso Plattner gaf toe: “BusinessObjects Cloud is this funny thing that’s changing its name faster than someone can analyse it”.
 

SAPPHIRE NOW 2016 was een event vol eye-openers. En vooral het realisme waarmee naar de toekomst werd gekeken, vond ik verhelderend. Wat dat betreft was het voor mij dan toch een van de beste edities. Tijdens het VNSG Congres op 4 en 5 oktober kun je zelf horen, zien en ervaren hoe het er na SAPPHIRE voor staat. Kijk op www.vnsgcongres.nl en registreer je nu nog!


Blogger: Rob van der Marck, directeur bij VNSG
LinkedIn profiel
 

Meest gelezen