Blog Rob van der Marck | ERP: The Next Generation

Er is een toekomst voor alle ERP-fans! De huidige Business Suite (of ECC) wordt in ieder geval nog tot 2025 ondersteund, maar sinds februari 2015 is de opvolger S/4HANA op de markt. SAP zelf noemt het overigens geen opvolger. Dat heeft te maken met afspraken die met database-leveranciers zijn gemaakt over de werking van de Business Suite op “any db”. En die afspraken kan SAP nu niet meer nakomen met S/4HANA, omdat het alleen op het HANA-platform draait. Het is dus officieel “een nieuw product”.
 

Nieuw product of niet; het zijn interessante tijden voor iedereen die met SAP werkt. Ik heb zelf de overgang van R/2 naar R/3 niet meegemaakt, want ik ben “pas” in 1997 ingestroomd met R/3 3.1G. Trouwens, ook toen was de onderliggende technologie de trigger voor de volgende generatie ERP. Van mainframe gingen we naar client-server en nu dus van traditionele database naar in-memory. Ik stel me zo voor dat we nu dezelfde dingen meemaken. Er is een enorme behoefte aan informatie en dat is best wel fijn voor een gebruikersvereniging als de VNSG. Als SAP ophoudt met innoveren, dan houdt de kennisdeling binnen onze vereniging na verloop van tijd natuurlijk ook op. De informatiebehoefte richt zich met name op de business case (baten én kosten) en de roadmap.
 

Met betrekking tot de business case vind ik dat SAP nog concreter kan worden en de klanten nog beter kan ondersteunen. Use cases, voorbeelden van toepassingen van S/4HANA, zijn niet genoeg. Het zou klanten zoveel helpen als SAP tools zou bieden waarmee op een globale manier de business case kan worden verkend, nog voordat een Proof of Concept wordt gestart. Dit zou de adoptie ten goede kunnen komen. Aan de kostenkant is een belangrijke vraag van de VNSG over het licentiemodel in januari beantwoord. De conversie fee van ECC naar S/4HANA is laagdrempelig gebleven. Tegelijkertijd moet er natuurlijk wel eerst in het HANA-platform worden geïnvesteerd en dat is een serieuze investering.
 

De roadmap is altijd een belangrijk onderdeel in de informatievoorziening. Ik vind dat SAP de roadmap heel gedegen en zorgvuldig opstelt en communiceert. Toch merk ik dat klanten “ongeduldig” zijn. Ze verwachten alle bestaande functionaliteit nu direct al in S/4HANA. De vraag is of dat reëel is. Er gaat heel veel ontwikkelcapaciteit van SAP naar S/4HANA, maar de hele Business Suite aanpakken kost tijd. Zolang niet alles in S/4HANA zit, kunnen klanten een afwachtende houding aannemen ten opzichte van de overstap. Ik denk dat je niet per se hoeft te wachten. S/4HANA is niet een apart systeem naast de huidige Business Suite. Als je de overstap maakt, dan heb je een volledig ERP-systeem met nieuwe en bestaande functionaliteiten. Na verloop van tijd komt er meer nieuwe functionaliteiten, maar dat is iets wat we kennen van een IT-systeem als SAP. R/3 was ook niet in één keer perfect.
 

De grote vraag is nu hoe snel de adoptie van S/4HANA zal gaan. Uiteraard wil SAP dat het snel gaat en als beursgenoteerd bedrijf moet het altijd “bigger and better”. In de praktijk merk ik dat veel organisaties de stap naar het HANA-platform (als eerste noodzakelijke stap) wel degelijk willen maken, maar wellicht minder snel dan SAP zou willen. Veel klanten heroverwegen hun technologische platform als hun huidige hardware aan vervanging toe is en hoe je het ook wendt of keert, HANA is de toekomst. Mijn boodschap aan SAP is daarom ook: “Geduld, het komt vanzelf”.


 

De VNSG is sinds 2015 rechtstreeks in gesprek met SAP over S/4HANA. Daarbij maken wij gebruik van feedback van onze leden. Schroom niet om te reageren op deze blog of om een mail te sturen naar rob.van.der.marck@vnsg.nl

Alle informatie over S/4HANA samengebracht op één plek voor de leden van de VNSG op het VNSG Kennisportaal
 

Meest gelezen