Blog Richard Benschop | Veel succes met je training!

Iedereen kent hem. Het rode bolletje dat aangeeft hoeveel mail er ongelezen in je mailbox zit. Meestal zie je het gedurende de dag alleen maar oplopen. En het maakt niet uit waar je kijkt. Het bolletje is overal: op je telefoon, tablet, laptop en sinds de komst van Smart Watches zelfs op je horloge.

Naast je mail storten ook Twitter, LinkedIn, Facebook, Skype, Yammer of Slack dagelijks een onophoudelijke stroom aan informatie over je uit. Ik vroeg me af hoeveel informatie je eigenlijk dagelijks gebruikt en kwam uit bij de Universiteit van California, die daar onderzoek naar doet.

In 2008, nu negen jaar geleden, ontvingen we zo’n 33 GB aan gegevens per dag. In 2012, vier jaar later, was het dagelijkse gebruik van informatie gestegen tot maar liefst 63 GB, om in 2015 op 74 GB per dag uit te komen. Ter vergelijking: één uur HD-video staat gelijk aan zo’n 7 GB. Ik durf het niet eens voor een jaar uit te rekenen.

Microsoft onderzocht in Canada dat onze aandacht spanne in 2013 tot 8 seconden was gedaald. Dat is een stuk  korter dan in 2000, toen we ons nog 12 seconden op een taak konden concentreren zonder afgeleid te worden. Zelfs goudvissen scoren beter. Maar die hebben dan ook geen rood bolletje op hun smartphone. Want zeg nou zelf. Hoe vaak pak jij in de rij bij de kassa je telefoon er even bij om je Facebook tijdlijn, LinkedIn Pulse of mail te checken?

Je zult als trainer met je sessie maar een plek moeten zien te veroveren in deze dagelijkse gegevensstroom. Hoe ga je, gegeven de beperkte aandacht spanne, de aandacht van de deelnemers bij je training houden? En ervoor zorgen dat de leerdoelen worden bereikt? Terwijl het rode bolletje onophoudelijk om de aandacht van je deelnemers vraagt.

Tussen alle knipperende of pingende meldingen die om aandacht vragen door krijg je die aandacht niet automatisch omdat je voor de groep bent gaan staan of een presentatie hebt gemaakt.
Er komt meer bij kijken om deelnemers te boeien – en geboeid te houden. Daar moet je wat voor doen. Kennis van onderwijskundige basisprincipes en didactiek helpen daar zeker bij. Daar wordt in een lerarenopleiding niet voor niets behoorlijk veel aandacht aan besteed. Ik geef je graag nog twee tips:

  1. Het draait om de deelnemers
    Vertellen wat je weet over een onderwerp is niet moeilijk en vergt niet veel voorbereiding. Maar is dat ook wat de deelnemers willen weten? Is dat wat ze nodig hebben om hun werk uit te kunnen voeren? Verdiep je vooraf in de deelnemers. Wat kennen ze al en wat moeten ze van je leren? Alles wat je bespreekt moet relevant zijn om de aandacht vast te houden. Want als het onderwerp al bekend was, moet je niet gek opkijken als deelnemers afhaken. 

  2. Daag je deelnemers uit
    Kauw niet alles voor, maar laat deelnemers zelf het nodige ontdekken. Hetzelfde geldt voor opgaven, maar daarover blogde ik al eens eerder. Daag je deelnemers uit en verhoog zo de betrokkenheid bij je training. Wedden dat ze aandachtig luisteren naar je volgende uitleg?

Beste trainer, ik wens je veel succes met je training!

Over de auteur
Richard is Business Development Manager Education bij Ctac. In deze rol is hij veel bezig met scholing van medewerkers bij tal van bedrijven. Hierbij gaat het vooral om scholing rondom het gebruik van IT. Richard heeft een sterke visie op hoe educatie werkt om het menselijk kapitaal van organisaties te vergroten en hoe medewerkers het meest effectief geschoold kunnen worden om zichzelf te ontplooien en meer waarde te hebben binnen hun organisatie.

Over de Focusgroep Opleidingen
Deze focusgroep richt zich op het verhogen van de kwaliteit van kennisoverdracht met en over SAP-systemen evenals het verbeteren van de aansluiting tussen SAP kennis opgedaan in het regulier onderwijs en het bedrijfsleven.


Blogger: Richard Benschop, Business Development Manager Education bij Ctac
LinkedIn profiel 

Meest gelezen