Blog Richard Benschop | Leren als spelletje?

Steeds vaker betrap ik mezelf erop dat ik ‘mijn dagelijkse cirkels rond wil maken’. Toch nog maar even een wandeling maken om het dagelijkse bewegingsdoel te halen. Mijn nieuwe smartwatch houdt bij hoeveel ik beweeg en stelt hiervoor dagelijks een passend doel. De voortgang wordt via cirkels gepresenteerd en het idee is om die aan het einde van de dag helemaal rond te hebben. Om eerlijk te zijn, voelt het een beetje als verliezen als dat niet gelukt is. Dat je bij bijzondere prestaties zelfs een extra digitale badge kunt verdienen, is helemaal mooi meegenomen.
 

Dit fenomeen kennen we als ‘Gamification’. Hierbij worden design-elementen en principes uit de game-wereld in een andere context toegepast. Ook in de context van kennisopbouw en –borging kom je het steeds vaker tegen. Maar heeft het eigenlijk zin om leren als een spelletje te benaderen? Daar is het toch veel te serieus voor?
 

Leren hoeft van mij geen spelletje te worden. Maar het toepassen van de juiste gamification- elementen helpt om het resultaat van kennisopbouw en –borging van deelnemers te verhogen. Ik heb twee voorbeelden voor je:
 

1. Verschillende levels
De eerste game die ik ooit speelde was pac-man op een Atari 2600. Dit valt natuurlijk in het niet bij de consoles en de games die tegenwoordig worden gespeeld. Fanatieke gamers gaan zelfs ’s nachts in de rij om als eerste een nieuwe release te bemachtigen. Iets dat ik bij een nieuwe training nog niet snel zie gebeuren. De kick van het behalen van een volgend level hoef je hen niet uit te leggen. Zou je deze kick ook kunnen krijgen met een volgend niveau in een training? Dan moet een training natuurlijk wel op die manier zijn opgebouwd. De huidige generatie lerenden hoef je dat in ieder geval niet uit te leggen. Zij kennen dit fenomeen al. Onderzoek[1] wijst uit dat het aanbrengen van meerdere levels in een training voor 82% van de deelnemers motiverend werkt.


2. Punten en leaderboards

De motivatie van 89% van de deelnemers kan positief worden beïnvloed door hen punten te laten verzamelen. 62% van de deelnemers heeft een dermate competitieve instelling dat het publiceren van deze behaalde punten hen extra zal motiveren.
 

Ik zie je denken. Dat werkt natuurlijk alleen bij jongeren. Maar ook onder volwassenen is aangetoond dat gamification-elementen ervoor zorgen dat een 11% hogere feitelijke kennisopbouw wordt bereikt. Met wat creativiteit moet het toch lukken om dergelijke elementen ook in SAP-trainingen toe te passen? Zelfs als deze traditioneel klassikaal worden uitgevoerd. Een eerste stap zou het toepassen van een ‘test-jezelf’-quiz kunnen zijn. Hiermee meet je de kennisopbouw onder de deelnemers. Wedden dat iedereen de hoogste score wil halen? Zeker als je daar een leuke incentive tegenover zet. Ik ben benieuwd naar jullie ideeën hierover.

 

Over de auteur
Richard is Business Development Manager Education bij Ctac. In deze rol is hij veel bezig met scholing van medewerkers bij tal van bedrijven. Hierbij gaat het vooral om scholing rondom het gebruik van IT. Richard heeft een sterke visie op hoe educatie werkt om het menselijk kapitaal van organisaties te vergroten en hoe medewerkers het meest effectief geschoold kunnen worden om zichzelf te ontplooien en meer waarde te hebben binnen hun organisatie.
 

Over de Focusgroep Opleidingen
Deze focusgroep richt zich op het verhogen van de kwaliteit van kennisoverdracht met en over SAP-systemen evenals het verbeteren van de aansluiting tussen SAP kennis opgedaan in het regulier onderwijs en het bedrijfsleven.



Blogger: Richard Benschop, Business Development Manager Education bij Ctac
LinkedIn profiel 



[1] Bronnen: The 2012-2017 Worldwide Game-based Learning and Simulation-based Markets (Ambientinsight) - Gamification, Games and Learning: What Managers and Practitioners Need to Know (elearningguild) - Digital Games Revolutionizing Workplace Learning? (trueoffice) - Gamification Survey Results (talentlms)

 

Meest gelezen