Blog Mendel Koerts | Van Big Data naar Big impact

Door Marissa Heymans | 29.11.2016  09.48

 

Tot aan de maan. Als je alle digitale informatie op cd-roms zet en er een stapel van maakt, dan reikt die tot aan de maan. Vijf keer, wel te verstaan. En dat was in 2013, terwijl de hoeveelheid data elke drie jaar verdubbelt, zo vertelt Jeff C. Brightlight ons, divisie CIO bij Fictious Ltd. Grote internetbedrijven verdienen goud geld aan die grote bergen data, ofwel Big Data. Dat realiseerden wij ons ook en zijn daar mee aan de slag gegaan. Hoe dan, vroegen we Jeff?

Hoe wil Fictious data te gelde maken?
“Welke gevaren schuilen er in Big Data voor ons huidige verdienmodel? Dat was eigenlijk de eerste vraag. De volgende was uiteraard welke kansen Big Data biedt voor onze onderneming – hoe kom je van Big Data naar Big Impact? Voor de beantwoording van die vragen hebben we ons gericht op drie aandachtsgebieden. Dat zijn klantbeleving, efficiëntere bedrijfsprocessen en nieuwe verdienmodellen. Hoe we dat gedaan hebben, kun je hier teruglezen. Nog leuker is het, denk ik, om een voorbeeld te geven van de resultaten.”

Nieuw verdienmodel met (Big) Data
“Een van onze producten is een levensgrote 3D-scanner. Een soort van pashokje waar je in gaat staan en dan wordt je lichaam digitaal vastgelegd. Vervolgens kun je jezelf als een soort Mini-Me laten printen in 3D - in kunststof uiteraard. Perfect in kleur en zelfs de textuur van je kleding of je haar is voelbaar. Erg leuk natuurlijk, maar we beseften ons dat die data bijzonder interessant is voor kledingmerken die online kleding verkopen. Met de data uit onze scanner kunnen ze nu altijd de juiste maat leveren. Of jou virtueel aankleden, zodat je kunt zien of iets je staat. Daarmee leren ze ook weer over de voorkeuren van hun klanten. Overigens ben je zelf baas over jouw gegevens. Jij moet het toestaan dat jouw data gebruikt wordt.”

“We zijn onze 3D-scanners nu verder aan het uitrusten met meetinstrumenten waardoor we nog meer gegevens – geanonimiseerd - kunnen verzamelen zodat ze interessanter worden voor bijvoorbeeld wetenschappers. Overigens kunnen we eigenlijk pas echt over Big Data spreken, zodra zij die gegevens gaan combineren met andere bronnen en gaan correleren.”

Verbetering van de (eind)klantbeleving
“Onze klanten zijn over het algemeen erg goed te spreken over onze scanner. Maar afgelopen week merkten we op sociale media gemor over kleding die toch terug gestuurd moest worden omdat het niet paste. Daarvoor gebruiken we SAP Hybris Cloud for Social Engagement. Dat gemopper bleek eigenlijk alleen voor te komen in één bepaalde regio. Toen we onze klanten in die regio benaderden, kregen we er uiteindelijk twee aan de lijn die ons eigenlijk al hadden willen bellen omdat hun scanner kuren vertoonde. En dat was dan weer terug te herleiden naar een 3D-printshop die de reserveonderdelen niet volgens onze voorschriften printte. Het feit dat wij aanklopten bij onze klanten vóórdat ze hun probleem bij ons hadden gemeld, dat heeft juist weer veel positieve reacties opgeleverd op de sociale media.”

Efficiëntere bedrijfsprocessen 
“Reserveonderdelen op voorraad houden en op locatie krijgen is een kostbaar gebeuren, moet je weten. Daarom laten we ze al een tijdje 3D printen – ook de metalen onderdelen overigens. Onlangs hebben we demo gezien van SAP's Asset Intelligence Network (AIN), dat gebouwd is op het SAP HANA Cloud Platform (HCP). De stap die we nu willen zetten is om met sensors de status van een paar cruciale onderdelen te monitoren zodat er al vóór dat het onderdeel het daadwerkelijk begeeft, een signaal gaat naar de 3D-printshop om het onderdeel te printen en op te sturen. Per drone, uiteraard.”

Zelf vragen stellen aan Jeff of zijn biografie downloaden? Dat kan hier!

MENDEL KOERTS (1971) is de geestelijke vader van Jeff’s Journey To A Digital Business. Hij werkte na zijn studies Logistiek Management en Computing Science vanaf 1996 bij Ernst & Young Consultants, later onderdeel van Capgemini. In 2011 richtte hij ENSEAD Advisory op en mag onder meer Gartner Consulting tot zijn klanten rekenen. Mendel adviseert op het gebied van IT Strategie & Architectuur, met (SAP-enabled) Digital Transformation als specifiek aandachtsgebied.



Blogger: Mendel Koerts, ENSEAD Advisory

LinkedIn profiel  

 

Meest gelezen