Blog Mendel Koerts | Digitale transformatie is als schaken op vijf borden tegelijk

Digital, Digital, Digital… de profielen van de genomineerden voor de CIO of the Year Award staan er bol van. Ook dat van Jeff C. Brightlight, Divisie CIO bij Fictious Ltd, een florerend bedrijf dat goed is voor 5,5 miljard omzet. De nominatie is gebaseerd op de inspirerende wijze waarop Jeff de digitale transformatie binnen Fictious vorm gegeven heeft. Hoe heeft hij dat gedaan?



‘Mijn auto’, zo steekt Jeff van wal, ‘heeft me laten beseffen hoe een bedrijf als Tesla meerdere industrieën op zijn kop kan zetten. Door het slim toepassen van digitale technologieën’. ‘Wist je’, zo vervolgt Jeff, ‘dat het nieuwste Tesla model, dat pas in 2018 op de markt komt, 115.000 keer ongezien verkocht is? En dat dat ding een soort van automatische piloot heeft? Over 15 jaar rijden die wagens als Uber-end treintjes over drukke wegen en hebben we geen Fyra’s of Sprinters meer nodig…’.



Ongeveer een jaar geleden moest Jeff halsoverkop opdraven bij een executive meeting. De CEO, Bill VanDeBoard, had gehoord over een Internet of Trains en zag nieuwe kansen voor het bedrijf. Zijn adviseurs hadden hem gewezen op wat er buiten allemaal gebeurt op het vlak van digitale technologieën en wat voor desastreuze impact dat heeft gehad op bedrijven zoals Kodak en Nokia, maar ook bijvoorbeeld Bang & Olufsen. Zij zijn allemaal in de problemen gekomen door slimmer innoverende concurrenten en startups.



Op aandringen van Bill had de Board daarom de bedrijfsnaam gewijzigd naar Fictious Digital Ltd. Zo werd het aan Jeff verteld tijdens die executive meeting. En Jeff kreeg als opdracht mee om binnen een maand de eerste digitale diensten of producten in de markt te zetten. Jeff herinnert het zich nog als de dag van gisteren dat de schrik hem behoorlijk om het hart sloeg.



Hij en zijn team hadden zich voor die tijd namelijk al eens verdiept in het Digital thema. Samen hadden ze toen al vast gesteld dat de IT organisatie en het IT landschap binnen Fictious verre van klaar waren om zoiets snel van de grond te tillen. Wel was onderling overeenstemming bereikt over waar Digital nou eigenlijk over ging en die helderheid kwam goed van pas.



Jeff laat enthousiast een presentatie van toen zien. Op basis van deze presentatie hebben zij de eerste, op basis waarvan ze de eerste versie van de digitale strategie hadden opgesteld. Digital, zo laat hij lezen, gaat over waarde creëren door het introduceren van nieuwe digitale producten en diensten. Door het verbeteren van de klantbeleving met de inzet van digitale technologie en door het verder optimaliseren van de bedrijfsvoering door het inzetten van digitale technologie. Onder die noemer vallen voor Jeff dingen als 3D printen, Internet of Things, Social, Mobile, Big Data, Machine Learning, Robotica en Cloud, zoals het SAP HANA Cloud Platform (HCP).



In samenwerking met bevriende bedrijven, leveranciers en een externe adviseur is de digitale strategie verder uitgewerkt. Het platform-denken van Gartner vormde daarbij de rode draad. Eigenlijk te vergelijken, vindt Jeff, met schaken op vijf borden tegelijk. En die vijf borden, dat is je verdienmodel, de vorm van leiderschap, het personeelsbeleid, je besturingsmodel en je IT landschap.



Het hebben van een strategie is één, die ook uitvoeren is twee. Hoe verliep dat? De eerste stap was de Board duidelijk maken dat Digital geen IT feestje is. Dat is gelukt. Er is een klein mondiaal team samengesteld met executives uit verschillende disciplines waaronder Marketing, Sales en Supply Chain. De tweede stap is geweest om met dat team een drietal gefaciliteerde workshops te doen in een creatieve omgeving, waaraan allerlei unusual suspects een bijdrage leverden. Zelfs een 11-jarige jongedame en een artiest.



Aan het eind van de eerste workshop hadden we een waslijst aan Digital ideeën. Drie daarvan zijn verder uitgewerkt op een Business Model Canvas: zichzelf aanvullende scheerschuim in samenwerking met een scheermesjesfabrikant, een certificeringsprogramma voor 3D printshops die onze onderdelen mogen printen en tot slot zonnepaneelweides met accu-oplaadstations en een geautomatiseerd distributienetwerk voor die accu’s. Het Canvas maakte duidelijk dat we ook op de andere schaakborden behoorlijk wat zetten moesten doen.



Zo heeft Fictious een aantal Proofs of Concept gedaan. Onder andere om te bekijken welke kant we het beste op konden gaan met onze Digital Core. Die is gebaseerd op SAP en daarom hebben we ons vooral gericht op S/4HANA en diverse cloudsmaken. Hoe is de integratie van ERP en SRM gelukt in S/4HANA? En het ontkoppelen van back-end en front-end met Fiori apps? Onze adviseur heeft de statusrapporten gebuikt in een externe presentatie trouwens en die zijn geanonimiseerd online te vinden.



‘Snelheid van leveren conflicteert bij ons met onder andere stabiliteit en betrouwbaarheid, als je het hebt over IT systemen’. Jeff denkt dat Fictious daarin niet anders is dan andere bedrijven. ‘Daarom hebben we bij Fictious een aantal alternatieven overwogen voor het IT besturingsmodel. We hebben gekozen voor een twee-sporen aanpak’. Hij schetst hoe één spoor werkt met releases per kwartaal en gericht is op het beheerst leveren van stabiele en robuuste functionaliteit. Binnen het tweede spoor is experimenteren toegestaan. Snel de fouten kunnen maken zodat je snel leert of iets gaat werken in de markt.



‘We zijn dit een safe-track en een fast-track gaan noemen. Erg belangrijk om te beseffen is dat deze twee sporen zeker niet geheel los van elkaar staan’, benadrukt Jeff. Binnen Fictious hebben Enterprise Architecten de rol om de consistentie over de sporen heen te bewaken. Ook zijn beide sporen op een Agile leest geschoeid. ‘Tsja, bimodal, core-and-edge, two-speed, dual speed, twin-speed… alleen daarover kun je al een boek vol schrijven’, besluit Jeff.

 

MENDEL KOERTS (1971) werkte na zijn studies Logistiek Management en Computing Science vanaf 1996 bij Ernst & Young Consultancy, later onderdeel van Capgemini. In 2011 richtte hij ENSEAD Advisory op en werkt onder meer voor Gartner Consulting in rollen als Enterprise Architect, met SAP als specifiek aandachtsgebied.


Blogger: Mendel Koerts, ENSEAD Advisory
LinkedIn profiel 



Reacties

ViagraDum schreef op :
cost of viagra in australia

viagra

viagra generic

half dose viagra
SimonDum schreef op :
cialis original price in usa

cheap cialis

generic cialis

cialis economici india
MoisesDum schreef op :
viagra to buy in uk cheap

viagra buy

viagra buy

viagra 25 mg enough
VictorDum schreef op :
buy viagra through paypal

viagra online

viagra online

viagra climax
VictorDum schreef op :
viagra costa del sol

online viagra

cheap viagra

viagra myths and facts
VladDum schreef op :
usa discounted cialis

generic cialis order

cheap cialis

cialis cheapest online prices

Plaats reactie

Even geduld a.u.b.

Meest gelezen