Bavaria innoveert met HANA-platform

Bij Bavaria liep het SAP-beheercontract met de ICT-leverancier af. “Als we een nieuwe stap moeten maken, dan ook maar meteen kiezen voor het nieuwste platform”, dachten ze bij Bavaria. Dus maakte de brouwerij voor ECC, BW en CRM de overstap naar het HANA-platform. Een tussenstap, want uiteindelijk gaat Bavaria over naar SAP S/4HANA.

In dezelfde tijd startte Bavaria een aantal strategische projecten om haar groeiambitie waar te maken. Beide trajecten sluiten perfect op elkaar aan.


AfbeeldingConsument centraal

Bavaria wil zowel in een aantal specifieke regio’s in de wereld als in een aantal productgebieden sterk groeien. De consument komt nog meer centraal te staan, onder het motto: Bavaria heeft voor elke gelegenheid een passend biertje. “Met onze nieuwe digitale mogelijkheden kunnen we die consument nog beter leren kennen”, zegt Roel Bakker, Global IT Director bij Bavaria. “We krijgen er ook een beter inzicht mee in ons bedrijf, onze marketing, onze medewerkers en onze omgeving. Met state-of-the-art systemen kunnen we beslissingen nemen op basis van data-analyse en feiten in plaats van onderbuikgevoel. HANA gaat ons daarbij helpen.”


Valkuilen en voordelen

Eind 2014 deed Bavaria een nieuwe aanbesteding voor invulling van haar SAP-landschap. Aan vier partijen vroeg Bavaria een offerte te maken en daarbij aan te geven wat de mogelijkheden voor de toekomst zijn. “Alle vier kwamen met SAP HANA”, vertelt Andor Verschuren, SAP-consultant FI-CO en BW bij Bavaria. “Ze hadden daar alle vier ook al ervaring mee en konden voor ons de valkuilen en voordelen in beeld brengen. Uit alle gesprekken en presentaties - ook met een HANA-deskundige van SAP - kwam naar voren dat HANA zich voldoende had bewezen en dat het een goed moment was om de stap naar HANA te maken.”

 

Bij de implementatie maakte we veel gebruik van services binnen Enterprise Support van SAP. Dat geeft echt goede ondersteuning.”


Drie upgrades tegelijk

Bavaria richtte een sandbox met de volledige database in om te zien hoe HANA draaide. Hij gebruikte Database Migration Option (DMO), een SAP-tool om de upgrade naar HANA uit te voeren en te begeleiden. “We hebben een upgrade van de enhancement packages gedaan, waarbij we van versie 0 naar versie 7 zijn gegaan. Verder moesten we van Oracle over naar HANA, met alle tussenstappen die daarvoor nodig zijn. En ten slotte installeerden we Unicode, dat was ook een eis van de business.” Bavaria verhuisde in december naar een ander datacenter. In januari werd de migratie naar HANA uitgevoerd voor de acceptatieomgeving en als alles goed is verlopen, is in het laatste weekend van februari ook de productieomgeving overgegaan op het HANA-platform. Bij de implementatie maakte Bavaria veel gebruik van services binnen Enterprise Support van SAP. “Dat geeft echt goede ondersteuning,” vindt Verschuren.


AfbeeldingGeen rare dingen

De implementatie van drie upgrades in één keer viel uiteindelijk reuze mee. Zoals gebruikelijk bij upgrades nam Bavaria de zogenaamde SPAU & SPDD lijst door. Daarna pasten ze de statements aan voor de HANA-migratie en implementeerden ze Unicode. “We kwamen 40 problemen tegen, en die hebben we allemaal kunnen oplossen. Het was behoorlijk wat werk, maar er gebeurden niet meer rare dingen dan bij een gewone upgrade. Ook aanpassing van maatwerk was binnen HANA niet anders dan anders. We hadden alles wel heel goed voorbereid, onder meer met aanpassingen die voor HANA nodig waren. Maar dat is normaal werk bij een upgrade. Het grootste ‘probleem’ kwam nog doordat we niet de meest recente versie van DMO hadden.”

 

“Vooral de performance van BW is gigantisch verbeterd. Daar vroeg de business al jaren om, maar met onze oude hardware lukte dat niet. We hebben nu weer blije gebruikers."


Gigantisch beter

Het was vooraf duidelijk dat het traject besparingen zou opleveren. “En dat blijkt ook zo te zijn”, vertelt Verschuren. “Vooral de performance van BW is gigantisch verbeterd. Daar vroeg de business al jaren om, maar met onze oude hardware lukte dat niet. We hebben nu weer blije gebruikers. Ook van SAP FI-CO verwachten we veel. We hebben bij onze leverancier gezien dat FI-CO in combinatie met Fiori perfect werkt. Je ziet op je scherm direct welke taken op je liggen te wachten en welke klanten aandacht vragen. Die integratie van transactieverwerking en analytics op één scherm is een mooie ontwikkeling. Verder denken we dat we met HANA ook onze planning sterk kunnen verbeteren. We moeten nog wel een slag maken om ons maatwerk te optimaliseren. Bij sommige maatwerktransacties werd de performance zelfs slechter na de implementatie.” Bakker: “De overstap naar HANA levert ons alleen maar voordelen op. We hebben de nieuwste hardware, de nieuwste functionaliteiten en lagere kosten en zijn helemaal up-to-date. Onze ICT ondersteunt management en medewerkers nu perfect bij het nemen en uitvoeren van strategische beslissingen.”


Echt innovatie

Implementatie van de complete business suite S/4HANA is de volgende stap bij Bavaria. Bakker: “We zien de mogelijkheden daarvan, maar bekijken samen met onze ICT-partner wanneer we daarop overgaan. En waar we het beste kunnen beginnen. We gaan ook eerst na of S/4HANA geen conflicten oplevert met onze bestaande processen. Met S/4HANA en de userinterface op basis van Fiori praat je echt over innovatie. Daarmee lopen we voorop. We kunnen S/4HANA gebruiken voor analyse van onze interne systeemdata, externe data en nieuwe data de we straks via online platformen over consumenten krijgen. Fantastisch dat we dan alle data op één platform kunnen opslaan en daarop allerlei analyses kunnen loslaten!”


Ook over op HANA? Gebruik deze tips van Bavaria:

  1. Combineer de implementatie niet met andere projecten. Verschuren: “We wilden in eerste instantie de verhuizing naar een ander datacenter en de migratie naar HANA in één keer doen. Dat ging niet werken. Zo’n combinatie is echt geen goed idee.”

  2. Zorg ervoor dat je helemaal bij bent met upgrades, voordat je overgaat.

  3. Kijk niet alleen naar je SAP-systeem, maar ook naar de wereld om je heen. Alle koppelingen, intern naar je eigen productieproces en extern naar leveranciers en partners, moeten blijven werken.

  4. Niet al het SAP-maatwerk wordt sneller na de overstap naar HANA. Besteed hier voldoende aandacht aan, ook voor wat betreft het managen van verwachtingen.

  5. Zorg ervoor dat je technologisch bij blijft, zodat je altijd kunt inspelen op strategische veranderingen in de organisatie.

  6. Maak gebruik van services binnen Enterprise Support van SAP. Dat geeft goede ondersteuning,

Al 300 jaar Bavaria
Bierbrouwer Bavaria is één van de oudste familiebedrijven in Nederland. Al meer dan 300 jaar brouwt Bavaria bier volgens een uniek familierecept. Bavaria beschikt over natuurlijk mineraalwater uit eigen bron en over een eigen mouterij, die ook mout levert aan andere brouwerijen in de wereld. De Brabantse brouwerij heeft wereldwijd op veel markten een leidende positie met verschillende varianten van Bavaria 0.0%. Bavaria produceert ook frisdranken en energydrinks. Van haar bierproductie exporteert Bavaria 65% naar 120 landen. De netto-omzet in 2014 was € 500 miljoen en er werken ongeveer 1.000 mensen wereldwijd.


Dit artikel is ook te lezen in het VNSG Magazine.

 

 

Reacties

Plaats reactie

Even geduld a.u.b.

Meest gelezen