“Digitale disruptie vraagt nieuwe HR-strategie”


De digitale disruptie dendert voort als een orkaan. Niet alleen businessmodellen en bedrijfsprocessen staan onder druk, ook uw HR-strategie is toe aan een revisie. Daarover ging de SAPPHIRE-sessie van Mike Ettling van SAP SuccessFactors op 17 mei in Orlando (Florida). Volgens Ettling moet HR zichzelf opnieuw uitvinden voor werven, ontwikkelen en begeleiden van talent.      



HR is zoekende. Dat mogen we wel stellen als we het betoog beluisteren van Mike Ettling, directeur van SAP SuccessFactors. “Learn how the key to effective transformation is in undertaking a digital approach to HR and employing new technologies to help employees get out in front of business changes and new opportunities”, zei hij op 17 mei tijdens de SAPPHIRE-sessie in Orlando (Florida). Het is een hele mond vol. In goed Nederlands: de sleutel tot een effectieve transformatie van HR is de digitale benadering. Ettling roept bedrijven op nieuwe technologie te ontsluiten om medewerkers te faciliteren voor de snelle veranderingen in het bedrijfsleven -inclusief nieuwe kansen en nieuwe toepassingsgebieden.


Via live streaming konden we de boeiende presentatie volgen van Ettling, die betoogt dat bedrijfsmodellen momenteel op hun kop worden gezet en dat er sprake is van een fundamentele verschuiving binnen de werkomgevingen. De manier waarop medewerkers hun werk ervaren en willen doen, verandert in rap tempo. Er is dringend behoefte aan moderne interfaces. Met name zakelijk is dit het geval (want privé zijn die interfaces vaak al lang en breed beschikbaar). Maar liefst 80 procent van de medewerkers vindt dat het ontbreekt aan hedendaagse techniek op de werkvloer. Er is behoefte aan volledige vrijheid om te werken waar en wanneer het maar uitkomt, inclusief nieuwe manieren van samenwerken en co-creatie.


Hoge verwachtingen

HR lijkt ondertussen een wedstrijd te spelen die er niet meer toe doet (behalve voor de statistieken). “De toekomst van HR is geen HR”, zei Ettling in 2014 al. HR was de afgelopen 15 jaar gefocust op administratie, transacties, payrolling en processing. Die rol functioneerde lange tijd prima maar is langzaam maar zeker door de tijd ingehaald. HR moet de business ondersteunen, de agenda van de CEO onderschrijven en de bedrijfsstrategie onderbouwen. Vinden, ontwikkelen en begeleiden van talent moet gesynchroniseerd zijn met al deze doelstellingen. Er is sprake van een verschuiving van werk en HR zal voortaan toegevoegde waarde moeten leveren en de (bij)rol van administratiekantoor moeten ontgroeien.


"Generaties snappen elkaar niet, of willen elkaar niet snappen."


Ettling memoreerde ook de “multigenerational workforce” waar HR mee moet leren omgaan. Verschillende generaties op de werkvloer botsen, zoals we zelf ook kunnen constateren. De kwaliteiten en valkuilen van de protestgeneratie (1940-1955), verbindende generatie (1955-1970), pragmatische generatie (1970-1985) en authentieke generatie (1985-2000) buitelen over elkaar heen en werken elkaar tegen.  Generaties snappen elkaar niet, of willen elkaar niet snappen. Aan HR de taak de kwaliteiten van alle generaties optimaal tot hun recht te laten komen, al was het alleen maar omdat organisaties het zich niet meer kunnen permitteren om zelfs het kleinste beetje talent te verspillen.


"Met SuccessFactors zijn organisaties verzekerd van een gestandaardiseerd systeem dat gebouwd is op best practices. Zelf het wiel uitvinden hoeft niet meer."


Als we het perspectief verplaatsen naar dat van de medewerker: die heeft hoge verwachtingen en daar spelen de SuccessFactors-oplossingen op in. De nieuwe HR-oplossing van SAP is specifiek ontwikkeld voor nieuwe werkomgevingen, nieuwe dynamiek en andere samenwerkingsverbanden. En dat is hard nodig. Volgens Ettling zien we momenteel dat veel organisaties de wens hebben om te standaardiseren. Daar anticipeert SuccessFactors op. Voorganger SAP HCM werd door organisaties zelf gebouwd en aangepast aan de HR-processen. Daardoor ontstonden complexe HR-omgevingen bij veel klanten: onoverzichtelijk in elkaar geflanste lappendekens. Met SuccessFactors zijn organisaties verzekerd van een gestandaardiseerd systeem dat gebouwd is op best practices. Zelf het wiel uitvinden hoeft niet meer.


Cloud

Een ander issue dat Ettling aanstipt is de cloud. De adoptie van cloud-toepassingen is hoog bij HR-klanten van SAP. Ettling hoopt die te vergemakkelijken door verschillende adoptiemethoden aan te bieden. “The journey to transformation is through the cloud.” De reis naar transformatie verloopt via de cloud. De adoptie van iedere klant is uniek en kan gericht zijn op het uitbreiden van mogelijkheden met behoud van de huidige investeringen. Ettling noemt Successfactors “het eindpunt van deze reis”. Hoewel dat nogal definitief klinkt -klanten bepalen zelf wel wat het eindpunt is- kan iedere klant zijn eigen snelheid bepalen, inclusief de vrijheid om specifieke delen of juist het hele systeem te vervangen.


AfbeeldingOm medewerkers op een eigentijdse manier te kunnen ondersteunen, spelen een aantal zaken een rol. De huidige HR-systemen zijn gebaseerd op data-opslag, terwijl de wens zich aftekent dat systemen meer ondersteunend zijn aan de bedrijfsprocessen. Een voorbeeld vanuit SuccessFactors is de ontwikkeling van intelligent services, waarmee aanvullende activiteiten door het systeem worden voorgesteld bij een personele wijziging (bv een overplaatsing).


Ondersteunen van medewerkers doet SuccessFactors op meerdere vlakken. Talentmanagement en veranderingen op het gebied van beoordelen en evalueren vragen om snelheid en dynamiek. Een snellere transformatie is nodig. SuccessFactors kan deze bieden met behulp van kwartaalupgrades (SAP HCM kwam één keer per anderhalf jaar met een update). Hetzelfde geldt voor de verandering die gaande is op het gebied van opleiden. Naast klassikale opleidingen en e-learning is er behoefte aan collaborative learning en kennisoverdracht tussen medewerkers. Ook hierin kan SuccessFactors voorzien. Collaborative learning (ook wel coöperatieve learning genoemd) is een leermethode waarbij studenten samenwerken in een team dat klein genoeg is dat alle leden samen kunnen participeren in een gezamenlijke, helder omschreven taak (of individuele taken met een gezamenlijk doel).


“Klanten vragen soms wanneer SuccessFactors alles heeft overgenomen van SAP HCM maar dat is niet ons uitgangspunt."


SuccessFactors is al met al uitgegroeid tot een breed systeem met diverse modules en ondersteuning van diverse landspecifieke regelingen. Ettling op 17 mei vanuit Orlando: “Klanten vragen soms wanneer SuccessFactors alles heeft overgenomen van SAP HCM maar dat is niet ons uitgangspunt. We hebben een nieuw systeem ontwikkeld en blijven dit ook aanpassen in de toekomst. We verwachten dat SuccessFactors steeds meer een platform zal zijn. Dankzij open standaarden kunnen we de verdere ontwikkeling van SuccessFactors garanderen.”

***

Tekst Ton Verheijen



Noot van de redactie: De huidige SAP HCM-omgeving zal support krijgen tot en met het einde van de SAP Business Suite (momenteel 2025). In de opvolgende suite (S/4HANA) wordt meer uitgegaan van het gebruik van SuccessFactors als HR-informatiesysteem.


Dit artikel is ook te lezen in het online VNSG Magazine juni 2016.

 

Meest gelezen